Ga naar inhoud

Verversen olie automaat


Octa Collection
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn octavia is voorzien van een zogenaamde onderhoudsvrije automatische versnellingsbak.

In het serviceplan staat alleen vloeistofpeil atf controleren.

VAG gaat er van uit dat de bak een autoleven meegaat wat neerkomt op 150.000 - 200.000 km (benzine)

Op diverse fora wordt hierover gesdiscussieerd, de olie veroudert en vervuilt door het gebruik, bij dsg en handgeschakelde bakken moet de olie om de 60.000 (beetje afhankelijk van type, meer als voorbeeld) km vervangen worden.

Nu zijn er bedrijven die een zogenaamde ''flush'' toepassen, de oude olie wordt door een machine gepompt met een cleaner, daarna wordt deze vervangen door nieuwe olie.

voorbeelden http://www.automaat-spoelen.nl/ en http://www.powerflush.nl/automaatbak

Ik heb bij beide bedrijven een prijs opgevraagd voor mijn octavia.

Mijn mening is dat de originele olie geen 150.000 mee kan zonder uiteindelijk voor problemen te zorgen, nu heb ik geen problemen alleen schakelt soms een beetje lomp terug als je de auto uit laat rollen.

Ik ben dus een voorstander om de olie te laten vervangen, mijn auto heeft nu bijna 80.000 km erop zitten als er een nog zo een aantal bijkomen zonder problemen is dat het mij de investering wel waard.

Tegenstanders zeggen dat het onzin is, het is toch onderhoudsvrij? en dus zonde van je geld.

Wat vinden jullie?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan sowieso zeker geen kwaad om die olie te laten vervangen, ik zou het persoonlijk niet doen als Skoda opgeeft dat die olie 150 à 200 K km mee kan. Ze zijn meestal heel voorzichtig over vervanging van vloeistoffen. Maar goed, het kost waarschijnlijk niet zoveel en als je je daarmee geruster voelt.

Ik stel me wel ook de vraag of een garage die olie standaard eens zou verversen bij gelijk welke auto, veel meer dan eens peilen en bijvullen moet je waarschijnlijk niet verwachten. En als de koppeling dan eens kapot gaat, wordt ze dan eens helemaal vervangen.

Overigens, ik vind een autoleven van slechts 150 à 200 K wel heel weinig.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen wat het moet kosten? Dan kan misschien weleens de doorslag geven?

Even zonder technische info zou ik haast zeggen dat het vervangen wel beter zou zijn, maar dat het niet noodzakelijk is. Zoals hierboven genoemd is bij een vorige wagen de olie alleen vervangen bij het vervangen van de koppeling.

edit: die wagen had 450.000 op de teller!

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de exacte kosten zijn weet ik nog niet, heb van beide bedrijven nog niks gehoord.

Zal ze volgende week eens bellen anders, ben nu nog op vakantie bij onze zuiderburen.

@bone collector

ik ben uitgegaan van 150.000 tot 200.000 km als voorbeeld, als het meer is moet de bakolie nog langer mee.

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

He Octa mooi verslag !

Maar tevens een vraagje mbt het reinigingsmiddel

Weet jij toevallig wat men hiervoor gebruikt ?

Wij moeten zo af en toe wel eens de olie van een slagboom vervangen van minerale olie naar syntetische olie

Hiervoor zuigen we eerst de oude olie weg waarna we twee keer spoelen met de nieuwe olie voor we de nieuwe olie er definitief in afvullen.

Maar ikzelf ben er niet gecharmeerd van , omdat ik het gevoel heb dat de oude olie niet voldoende verwijderd word.

Dus mocht je het soort reinigingsmiddel en merk eventueel weten dan zou ik dit graag horen van je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het reinigingsmiddel wat wordt toegevoegd is deze

post-28-0-69186300-1348901129_thumb.jpg

Ik weet niet of het deze precies was maar wel dit merk, de atf is ook van dit merk.

Gery vertelde dat hij dit toevoegt om vuil en olie wat tegen de wand zit los te maken en dit wordt dan meegenomen in de oliestroom. Verder vertelde hij ook dat nieuwe atf olie een sterk reinigigend vermogen heeft, zou hij de toevoeging niet gebruiken blijft er toch vuil achter ondanks het spoelen. Als dan de nieuwe olie er in gaat komt deze in contact met een deel van oud vuil en is dan meteen weer ''besmet''.

Daarom spoelt hij ook meer liters olie bij het vullen (bij mij was dat ca 2 liter) om er zeker van te zijn dat alle oude olie er uit is. Op de een-na-laatste foto kan je goed zien dat de nieuwe olie wordt rondgepompt, dit is voor Gery ook een controle om te zien of alle oude er uit is.

Je kan het goed zien aan de kleur, oude olie is bruin/zwart de nieuwe rood.

Van het zelfde merk wordt bij de nieuwe olie een conditioner toegevoegd, dit is om de olie beter te houden en de pakkingen te beschermen, deze worden harder door ouderdom, door te toevoeging wordt dit tegengegaan.

Om jullie ook een beeld te geven hoe Gery met zijn klanten omgaat en open hij is, ik was er rond 10 uur en reed om half 1 weg, met mijn auto was hij ongeveer 11/2 uur bezig, de overige tijd hebben we het over van alles gehad en koffie gedronken. Leuke man die in de hoogste takken van motor en autosport heeft gewerkt en vol zit met leuke verhalen en anekdotes.

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

begint haast te klinken als een dagje uit naar de garage ipv een dolfenarium oid voor mannen

En mijn dank voor het antwoord

Ga hiermee eens even verder googlen om zo de goede wijze te vinden voor ons probleem met de slagboom

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe