Ga naar inhoud

Interieurfilter vervangen Octavia 1


Octa Collection
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Ik ben wel van de filters, heb dan ook nooit last van hooikoorts e.d. in de auto. Dus daar heb ik wel 25 euro voor over! Moet je eens kijken wat die krengen kosten voor een afzuigkap (koolstof), snel het dubbele...

Nee, ook geen last van hooikoorts, maar ben ook wel van de filters.

 

Ik las, dat je een koolstoffilter in je afzuigkap hebt zitten.

Dan lijkt het erop, dat je een recirculerende afzuigkap hebt, zou dat kunnen kloppen ?

 

Ik ben daar niet zo'n voorstander van, de afvalproducten uit de keuken moeten toch gewoon naar buiten kunnen afvoeren en niet recirculeren ?

Lastiger is het wanneer je een woning hebt met zgn. "balansventilatie".

Een rechtstreeks naar buiten transporterende afzuigkap, zou dan de zorgvuldig in stand gehouden balans tussen toevoer en afvoer van de woning grondig kunnen verstoren !

Dan komt de recirculerende afzuigkap weer in beeld.

 

Graag hoor ik je ervaringen, om mijn wellicht wat eenzijdige beeld omtrent dit punt te verduidelijken.

 

Waarom ik hierover eigenlijk begin, is een slepende discussie in de familiesfeer, dat IKEA gewoon recirculerende kappen adviseert in bestaande keukens van conventionele huizen, zonder balansventilatie.

De concentratie aan verbrandingsprodukten neemt dan (te) hoge waarden aan voor de degene die kookt en het binnenklimaat.

 

Beetje offtopic, maar je moet ergens beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Toch weer wat onverwachte kosten aan de octavia, het viel me op dat de versnellingsbak wat nattig was van olie, zo goed mogelijk drooggemaakt en een paar weken in de gaten gehouden. Ja hoor, lekkage ergens bovenop, waar het precies vandaan komt kan ik niet goed traceren. Naar de garage dan maar, na een uur werd ik gebeld, keerring stuk, onderdeel van 18 euro, om er bij te komen was wel even werk, totaal 300 euries lichter maar wel lekvrij.  :D

 

Van de week olie peilen, tenminste dat wou ik, de buis van de peilstok afgebroken. Al google-end geleerd dat ik niet de eerste ben die dit overkomt een nieuwe besteld voor de lieve prijs van 2,75  :P  gelijk maar een liter olie en en flesje injector reiniger erbij besteld, de verzendkosten moet je toch al betalen. 

Plaatsen van de nieuwe trechter was wel even lastig, de injectorrail van het lpg systeem zit daar precies gemonteerd, deze deels losgehaald en zo kon ik het laatste afgebroken stuk verwijderen, een voorzichtig uitgevoerd klusje want als er een stuk van dat plastic in de buis valt kan je echt aan de slag.

 

De octavia bevalt verder nog steeds prima, nu met lpg ruim een jaar verder en de km vliegen er op, het verbruik valt me ook mee, ik had 1 op 9 berekend maar na 25000 km zit ik op 1 op 9,9 niet slecht aangezien ik op benzine 1 op 11,5 deed. Verder merk je er niks van dat je op gas rijd, behalve dan aan de pomp  :lol:  vandaag voor 30 euro de tank weer vol.  ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag toevallig ook gaan tanken in Karken/Heinsberg. E-10 voor €1.479. Ik had er 23.52 liter van nodig voor de afgelopen 506 km. Dat is 1 op 21.5 of in euro's 34.79 :P  8-)  :D :D :D. Daar kan LPG niet tegen op. B)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou busje ik heb vandaag getankt, € 32,30 voor 48,28 liter. 1 op 10,19 

De dagteller op 494 kilometer dus lekker een euro goedkoper  :P  kan ik een gevulde koek kopen  :D 

 

Ik koop trouwens zelden iets in de tankshop, hoe lief ze me ook wijzen op de snoepaanbieding ik bedank ze net zo vriendelijk  8-)

Af en toe een rolletje pepermunt of fishermans friend.

Wat ook wel langzaam maar zeker aantikt is de spaarpas van de anwb/united consumers, bij de aangesloten pompen krijg je 1 cent per liter op je saldo erbij.

In de 1 1/2 jaar ongeveer dat ik nu op lpg rij heb ik bijna € 40,- bij elkaar  :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Toch weer wat onverwachte kosten aan de octavia, het viel me op dat de versnellingsbak wat nattig was van olie, zo goed mogelijk drooggemaakt en een paar weken in de gaten gehouden. Ja hoor, lekkage ergens bovenop, waar het precies vandaan komt kan ik niet goed traceren. Naar de garage dan maar, na een uur werd ik gebeld, keerring stuk, onderdeel van 18 euro, om er bij te komen was wel even werk, totaal 300 euries lichter maar wel lekvrij.  :D

 

Van de week olie peilen, tenminste dat wou ik, de buis van de peilstok afgebroken. Al google-end geleerd dat ik niet de eerste ben die dit overkomt een nieuwe besteld voor de lieve prijs van 2,75  :P  gelijk maar een liter olie en en flesje injector reiniger erbij besteld, de verzendkosten moet je toch al betalen. 

Plaatsen van de nieuwe trechter was wel even lastig, de injectorrail van het lpg systeem zit daar precies gemonteerd, deze deels losgehaald en zo kon ik het laatste afgebroken stuk verwijderen, een voorzichtig uitgevoerd klusje want als er een stuk van dat plastic in de buis valt kan je echt aan de slag.

 

De octavia bevalt verder nog steeds prima, nu met lpg ruim een jaar verder en de km vliegen er op, het verbruik valt me ook mee, ik had 1 op 9 berekend maar na 25000 km zit ik op 1 op 9,9 niet slecht aangezien ik op benzine 1 op 11,5 deed. Verder merk je er niks van dat je op gas rijd, behalve dan aan de pomp  :lol:  vandaag voor 30 euro de tank weer vol.  ;)

Vandaag de octa weer naar de garage gebracht, wederom olielekkage bij de versnellingsbak.

Diagnose is dat er een kering lek is of een aansluiting bij de oliekoeler.

Om erbij te komen............moet de bak eruit  :gestoord:

Garage had vandaag verder geen tijd ivm weinig bezetting, morgen gaan ze starten en hopelijk is maandag mijn octa weer klaar.

Dat wordt weer een wak in de portemonnee ben ik bang  :(

 

Dus de komende dagen rij ik een citroen c1, leuk karretje hoor, het lijkt wel een kart! Wat een stuiterbak, de stoelen zijn ook niet geweldig maar ik ben mobiel zullen we maar zeggen. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...
  • 4 maanden later...

Al enige tijd had Skodie (zo noemen mijn vrouw en dochter de octa) moeite om op normale bedrijfstemperatuur te komen.

De temperatuur blijft rond de 70 graden hangen, bij stilstand loopt deze op naar de 90, als je gaat rijden zakt deze weer.

Ik zag het ook aan de sludgevorming bij de olievuldop, de motor komt gewoon niet genoeg op temperatuur om het vocht te laten verdampen.

 

Afspraak gemaakt met de garage, gasfilter moest ook vervangen worden.

Thermostaat en filter vervangen, voor de thermostaat moest de dynamo er af om erbij te komen, het duurde iets langer dan verwacht.

Totaal incl. materiaal en arbeidsloon 290 euro's armer.

Motor komt weer goed op temperatuur, de sludge is ook weer weg dus we kunnen weer.

Al zal het kilometrage per jaar drastisch gaan dalen, ik ga per 1 april voor mijzelf aan de slag dus de woon-werk kilometers zal Skodie niet meer maken.

We hebben besloten om Skodie voorlopig erbij te houden, de gasinstallatie hebben we er uit en als caravan trekker is hij ook zeer geschikt.

Komt bij dat mijn vrouw bezig is met haar rijbewijs en dat zij dan ook met de auto weg kan.

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe