Ga naar inhoud

Interieurfilter vervangen Octavia 1


Octa Collection
 Delen

Aanbevolen berichten

Tsja blaadjes heb ik gelukkig erg weinig last van, maar gaat de motorkap omhoog voor vloeistoffen of dat ik dat blokkie weer eens wil zien en bedanken dan verwijder ik altijd het vuil wat er ligt !

Maar zit nu op zo'n beetje dezelfde leeftijd en moet zeggen dat ik nog geen luchies heb vernomen vanuit de inblaasroosters

En met twee rechterhanden lijkt het me ok best zelf te doen zo'n filter vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je die gewoon bij Brezan (d) bestellen of halen voor wat euries

Die gasten leveren ook veel aan garage's en je kunt er ook terecht als particulier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk filter bedoel je precies hobbel?

Ik heb het nieuwe filter hier besteld http://www.autopartswinkel.nl/

Kenteken intikken en je kan een keuze maken in filters en nog veel meer.

Overigens werkt mijn nieuwe filter prima, het ruikt niet meer naar ''wet dog nr5'' als ik s'morgens wegrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk filter bedoel je precies hobbel?

Ik heb het nieuwe filter hier besteld http://www.autopartswinkel.nl/

Kenteken intikken en je kan een keuze maken in filters en nog veel meer.

Overigens werkt mijn nieuwe filter prima, het ruikt niet meer naar ''wet dog nr5'' als ik s'morgens wegrij.

Ik bedoel het verbrandingslucht (aanzuigfilter).

Mij idee is, dat er bij een langzamerhand ( 60.000 ! km dus) vervuilend filter, er zoveel weerstand ontstaat, dat het

motorvermogen daardoor afneemt.

Daar kan geen turbo tegenop.

Jouw filteractie was ook succesvol, beter iets te vaak verwisselen kan in het geheel geen kwaad.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kenteken op het internet intikken, doe ik toch maar niet zomaar.

Type auto, jaartal etc, is wat anoniemer.

Maar toch bedankt voor de tip.

Graag gedaan hoor, met merk type en bouwjaar kom je er ook.

Ik heb eerst nog op e-bay zitten kijken, daar kun je ook alle filters bestellen.

Nadeel is dat het dan van het buitenland moet komen, mijn interieurfilter was via e-bay een paar euro goedkoper via een engelse verkoper.

Nou komt dat wel goed met leveren en betalen en zo alleen de levertijd kan wel even duren, ik heb ooit dartpijlen besteld in engeland en dat duurde bijna 2 weken, verkopende partij probeerde zoveel mogelijk tegelijk te versturen.

Er is voldoende op internet te vinden!

60.000 km voor een luchtfilter lijkt mij wat veel, wat zegt instructie boekje / servicemanual hierover?

Ik heb mijn luchtfilter ook bekeken voor ik ging bestellen maar deze zit er pas 5000 km in en nog redelijk brandschoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Mede door een aantal onderwerpen alhier over de kosten van onderhoud en de tarieven die garagebedrijven rekenen heb ik besloten om zelf meer het onderhoud te gaan doen.Vroeger deed ik dat eigenlijk altijd, de laatste jaren was of lease of geen zin , je brengt de auto en haalt deze weer op. Voor een aantal zaken zoals apk en banden zal je toch naar de garage moeten, als dan het reguliere onderhoud meteen mee gedaan wordt is dat vaak wel goedkoper dan afzonderlijk. Het reguliere onderhoud ga ik weer zelf doen om geld te besparen.

 

Vandaag wederom het interieur filter vervangen, bijna 1 jaar en 21000 km verder.

Tevens de bougies vervangen voor NGK platinum, deze moeten longlife zijn en geschikt voor lpg, we zullen zien.

Is wel een priegelwerkje aangezien cilinder 2 en  3 onder de inlaat verscholen zitten, met een knikstuk op de ratel kan je er wel bij, ik had op internet een beetje gezocht en inderdaad het is te doen.

 

Voor morgen (als ik zin heb) staan op het programma het luchtfilter en olie verversen.

Het luchtfilter zal geen probleem zijn, voor de olie wissel heb ik een olie vacuüm pomp aangeschaft:

post-28-0-83728700-1372532472_thumb.jpg

Ik wil proberen om zonder onder de auto te moeten liggen de olie eruit te krijgen, hiermee moet dat lukken, op you tube staan een aantal filmpjes dat het een makkie is.

Lastiger zal worden om het oliefilter te vervangen van bovenaf, ik kan er bij, ik heb geprobeerd deze los te krijgen maar dat lukte niet.

Mede door de lpg inbouw lopen er nogal wat darmpjes en slangetjes  :P . Toen kwam er visite en moest ik de strijd staken, morgen eens verder kijken, in het ergste geval de krik eronder en bodemplaat eronder uit.

 

Ik heb wel bedacht hoe het makkelijker kan, je hebt speciale sleutels voor oliefilters, ik heb nu een nieuw filter van mann besteld en meteen bijbehorend stuk gereedschap. 

post-28-0-87067300-1372533088_thumb.jpg

 

Maar het oude filter is van een ander merk en de sleutel past niet  :|

Morgen maar eens een pijpentang er op zetten of een schroevendraaier er doorheen slaan, of als ik morgenochtend spinazie als ontbijt neem draai ik hem er wel af  :lol: . Je kan er moeilijk bij en dan nog flink kracht moeten zetten is niet makkelijk. Op de sleutel van het nieuwe oliefilter past een dop 21, daar kan je makkelijk veel kracht op zetten en een verlengstuk op de ratel om meer lengte te krijgen, naast het oliefilter heb je genoeg ruimte om te manouvreren met een ratel. Zal morgen wel even tobben worden, ik hou jullie op de hoogte. 

 

Kosten:

4x bougie € 35,80 (NGK PZFR5D-11)

1x interieurfilter € 9,95 (VEMO)

1x oliefilter € 5,87 (MANN)

1x luchtfilter € 8,95 (BOSCH)

1x 5 liter olie 5w-40 € 32,51 (GULF FORMULA)

 

Totaal € 93,08 + € 14,- verzendkosten is € 107,08

 

Extra éénmalige kosten:

Olie vacuümpomp € 32,-

Mann oliefiltersleutel LS7 € 17,30

 

Alles bij elkaar € 156,38

 

Bij de skoda dealer (als vergelijk) kost een kleine onderhoudbeurt € 135,-.

Bougies vervangen € 85,-

Interieurfilter vervangen € 45,-

Luchtfilter vervangen € 35,-

Totaal € 300,-

 

Wordt vervolgd

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je de olie eruit verwijderd ff een ritje maken zodat je olie op temperatuur is en dan bij thuiskomst even 5 minuten wachten zodat de olie weer naar carter pan heeft kunnen lopen en dan eruit zuigen die handel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo! Klus geklaard.

Het luchtfilter was inderdaad een makkie.

Dan de olie eruit, peilstok eruit, slangetje erin en pompen maar, van EdK de tip om de auto warm te rijden geen gebruik gemaakt omdat alles dan meteen heet is.

Duurt wat langer omdat de olie wat dikker is maar gaat prima, de volgende beurt laat ik wel eerst de auto warm worden, waarom?

 

Ik wilde het oliefilter van bovenaf vervangen, nou dat lukte dus niet. Je kan erbij komen maar ik heb vrij grote handen en er lopen nogal wat slangen en kabels.

Ik kon onvoldoende kracht zetten om het filter los te draaien, dan maar van onderaf.

De krik eronder, onderplaat los (4 schroeven) en je kan erbij, zelfs van onderaf koste het enige moeite.

Nieuw filter er op, boel schoongemaakt, olie erin en starten maar.

Rondje gereden naar tanstation, banden opgepompt (incl. reservewiel) en oliepeil gecontroleerd.

De service interval ge-reset en klaar voor de volgende 15000 km.

 

Plaatje van de motorruimte:

post-28-0-44125700-1372590799_thumb.jpgpost-28-0-49458200-1372590841_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was bij mij ook het idee toen ik hem voor de eerste maal gebruikte bij een slagboom vertragingsbak waar de nogal stroperige olie uit moest.

Hadden het al eens met een handpomp geprobeerd maar dat werd een grote kliederboel

Daarna diverse elektrische pompjes voor olie, maar zogen de olie die wij gebruiken er gewoon weg niet uit

Dus toen ik dit tegenkwam dat weer eens aangekaart en na intern beraad hebben we er één besteld en ook naar tevredenheid.

We moeten wel met een elektrisch kacheltje de vertragingsbak opwarmen zodat de olie warmer en dus iets vloeibaarder word

Maar we krijgen hem nu volledig leeg en kunnen hem daarna met een nieuwe soort olie vullen , daarna laten we de boom een 1/2 jaar draaien met nieuwe olie die dan de oude olie restanten kan mengen met de nieuwe en dan bij een onderhoudsbeurt word deze olie weer verwijderd en dan met de nieuwe nogmaals afgevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Zo, de octa is weer voor een jaar goedgekeurd, een verse apk.

Was toch wel een onverwachte dure grap, 1 remleiding (zijn van staal met een coating) was dermate aangetast door corrosie dat deze vervangen of gerepareerd moest worden. Repareren zou betekenen slechte stuk er tussen uit en een nieuwe koperen stuk ertussen, nadeel: er komen koppelingen om de leidingen te verbinden, het slechte stuk zat ter hoogte van de portieren, bijkomend nadeel, (het is de leiding naar rechtsachter) deze loopt boven de benzinetank langs en daar kan je niet bij zonder de tank een stukje te laten zakken.

Ik ben niet zo'n voorstander van koppelingen in een remleiding, het is toch een zwakke plek, dus gekozen voor algehele vervanging.

Gelijk maar de remolie laten verversen en de airco vers koelmiddel.

Inclusief de APK € 420,- 

 

Is een hoop geld maar gezien de tijd die er in zit en wat er voor gedaan is valt het wel mee, hulde voor mijn vaste garage.(Leeuw) Blijft wel een smak geld, het nieuwe koffieapparaat moet nog maar even wachten  :(

Ook nog even bij de gas inbouwer geweest, na 20.000 km moet het filter vervangen worden, dat is gedaan en de boel is gecontroleerd/afgesteld, hier een rekening van € 95,-

Oliewissel zit er ook weer aan te komen met een maand of twee, deze doe ik zelf en dan hoop ik dat het voor dit jaar weer klaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel geld € 420,--. Daar kun je ook de remleidingen zelf voor maken, inclusief de benodigde hulpmiddelen voor kopen. Een ontluchtingsetje erbij en kees is klaar (of moet dat andersom) :D . Dat hoeft niet meer dan € 150,-- te kosten. Maar dan moet je wel zelf de handen uit de mouwen steken, en eigenlijk een brug hebben. Want op je rug, wat onder die auto te klooien is eigenlijk helemaal niks :onzeker:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel geld, maar als je de tijd en materialen bij elkaar opteld dan vind ik het uiteindelijk nog meevallen.

Denk dat bij een orginele skoda dealer de rekening vele malen hoger zou uitvallen

 

Maar goed nieuwe remvloeistof, volledig ontlucht......... zal je zeker merken met remmen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een boel geld maar ik denk dat ik bij de dealer meer kwijt zou zijn geweest.

Totaal is hij ca 4 uur bezig geweest, dan inderdaad de materialen nog en dan valt het wel mee qua prijs.

 

Zelf doen, tja dan heb je een brug nodig en moet je de juiste materialen nog kopen, komt bij dat je voor de airco een speciaal apparaat nodig hebt.

Nee dan vind ik het weer niet teveel betaald  :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen duur, en veel geld zit ook nog een verschil. 8-) Maar je hebt inderdaad gelijk als je 4 uur arbeid tel bij de garage dan is dat een aanzienlijk bedrag. Mijn voormalige Skoda dealer in Heerlen zou daar nu ongeveer € 360,-- voor tellen, alleen het arbeidsloon. :vrezen: . Maarja die mat voor de deur van de dealer met het Skodalogo erop van € 5000,-- moet ook betaald worden. :P:D

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag de winterbanden gewisseld, gelijk eea gechekt aan de auto.

De parafaan bak schoongemaakt, olie en ruitensproeier bijgevuld.

De service indicator is aan het aftellen voor een volgende beurt, ik heb alles reeds besteld (olie, oliefilter, aftapplug, luchtfilter, interieurfilter)

Echter ga ik het deze keer anders doen, het interieur filter en luchtfilter zien er nog als nieuw uit, schoongeblazen met de compressor en deze kunnen nog wel 15000 km.

 

De olie ga ik binnenkort wel doen omdat het geen long life olie is, de redenering van mij is als volgt: Bij een long life interval (VOI) zit een interieur en luchtfilter er ook 30000 km in. Waarom zou ik die dan elke 15000 km vervangen?

Olie vervang ik wel elke 15000 km, ik heb nu ook een aftapplug erbij besteld om eens te kijken hoeveel olie er in blijft als ik aftap met de vacuüm pomp.

Wordt vervolgd.

post-28-0-14667000-1393771776_thumb.jpgpost-28-0-40531200-1393771791_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja het is proberen waard met de filters, maar ga je ze uitblazen dan wel contra blazen tov het aanzuigen anders blaas je de bende er alleen maar verder in en moet je alsnog vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe