Ga naar inhoud

Instellingen Fabia GL


Lionheart
 Delen

Aanbevolen berichten

Nou, de dealer heeft geen VAG-COM.

Bij hen zit het voor zover ik heb begrepen, geintegreerd in het diagnosesysteem.

Helaas kan ik dit systeem niet krijgen, de dealer heeft het online beschikbaar, net als ETKA.

De download die daarvan op internet beschikbaar is, is een aftreksel van ETKA met minder functionaliteiten.

In EISA voer je bijv je chassisnr in en je krijgt alle gegevens van je auto zodat je in ETKA de juiste onderdelen kunt vinden. Dat is dus niet mogelijk met de downlaod.

Als ik bij mn garagebedrijf (VW, niet mn dealer) via hun diagnose systeem (de echte VAG-COM zeg maar) iets in mn Skoda wil veranderen, moeten zij de extacte codes weten.

Blijkbaar kunnen ze dus niet zomaar in t systeem duiken.

Helaas is ook geen manual beschikbaar, anders dan online.

Ik dacht dus heel makkelijk via mn VW garage in t systeem te kunnen duiken, maar dat ligt dus blijkbaar iets moelijker helaas. Jammer, want dan zat ik heel dicht bij de bron.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil eerst even gezegd hebben dat het niet verstandig is om er vanuit te gaan dat de GL speciale instellingen heeft. Natuurlijk is het handig om te noemen dat je die zelf hebt maar je kan beter op zoek gaan naar instellingen voor de Fabia II en/of Octavia II. Volgens mij komen veel instellingen overeen afhankelijk van de gebruikte software. Exacte details heb ik niet, maar op GL alleen zoeken zal je niet veel brengen.

Mijn dealer gaat (hopelijk morgen) instellen:

- Speedlock (bij x km, deuren op slot)

- Safelock (auto ontgrendelen; 1x bestuurder, 2x alle deuren)

<dit kan je overigens ook zelf met VCDS, maar de dealer zegt dit ook te doen dus afgesproken bij bestelling>

Zelf heb ik zoals je hebt kunnen zien ingesteld:

- Needle Sweep (binnen VCDS heet dat Staging - zoals Fred al zegt, geen idee of de dealer dit kan/doet en dat geld ook voor al het onderstaande)

Ook zie ik de optie om;

- de Cruise Control snelheid in je display weer te geven.

Omwille van mijn bezoekje aan de dealer van morgen (vervolg op aflevering...) heb ik dat nog niet getest, sterker nog, heb voor de zekerheid Staging ook weer gedeactiveerd zodat dit geen enkele belemmering kan zijn om hun werk goed te doen (ze moeten o.a. naar het alarm kijken en dan moeten ze vaak contact maken zeg maar).

Verder is het vast wel mogelijk;

- de gordelpiep uit te zetten hoewel ik dat niet ga doen, iedereen in mijn auto draagt simpelweg een gordel.

- Coming home en leaving home is (tot mijn grote spijt) zeer waarschijnlijk niet mogelijk. I.v.m. ontbreken van een lichtsensor en ene 'auto' knop.

- Mistlicht als cornerlight kan volgens mij wel, afhankelijk van hoe dit werkt (welke lampen aan gaan) kan dit verboden zijn

- Achterlicht aanzetten bij gebruik van stadslicht (die standaard aan gaan) kan geloof ik, maar is verboden

- Automatisch geheel openen van kofferbak door lang de knop in te drukken staat al aan bij mijn GL, maar kan je ook instellen. Handig voor als je er een extra veer tussen wilt zetten zodat de klep automatisch geheel opent (lijkt me dan iets voor een ander topic..)

En verder ben ik natuurlijk benieuwd wat de mensen die hier al langer mee bezig zijn hebben uitgevonden voor hun auto (los van Fabia). Meen dat met name Fred en Ed geïnteresseerd zijn in dergelijke instellingen.

Wat mis je nog aan je auto wat je in zou willen kunnen instellen?

De eerste 2 ken ik namelijk van een eerdere Volvo V50 (en vond de werking van de sloten wel fijn) en de Needle Sweep zag ik voorbij komen op o.a. Youtube en dat leek me gewoon leuk. Verder is de rest voor mij extra, hoeft niet perse maar misschien zitten er wel leuke dingen tussen waar ik gaande weg achter kom. Wat ik in ieder geval niet wil doen is custom hardware in mn auto bouwen om toch bepaalde functies aan de praat te krijgen, dat is zoiets als illegale software installeren in je auto.. Wat als er iets uitvalt of niet doet wat het zou moeten doen?

aangepast door PC-fre@k
Opmaak en echt naam voor 'safelock' gebruikt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk uitleg Ronald!

Wat ik graag zou willen is dat de elect bediende ramen gelijk sluiten als je de portieren vergrendelt en niet dat je dan nog eens extra op de afstandsbediening moet drukken.

En verder mag wat mij betreft de functie om de elect bediende ramen met je afstandsbediening te openen, uitgeschakeld worden. Per ongeluk op je afstandsbediening drukken kan voor onaangename verrassingen zorgen.

Heb al een keer geconstateerd dat mn ramen gedeeltelijk open stonden.

De cc in je maxidot zal volgens mijn garage (is niet mn dealer, maar wel de VAG-garage waar ik parttime werk) niet mogelijk zijn.

Deze optie komt waarschijnlijk uit de O2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, probeer het zo goed mogelijk te vertellen omdat ik zelf ook honderden posts door ben gegaan om te zien hoe of wat zonder nou echt te weten hoe het zit. En wil niet de kant van 'zij die niet genoemd worden' uit gaan door iemand af te blaffen, ik snap de gedachte en hoe de vragen voor de GL ontstaan :)

Dat met die ramen moet ik ook nog eens proberen ja. Ook ik wil niet dat de ramen vanzelf open gaan met de afstandbediening. Dicht gaan is wel handig voor als je het zou vergeten maar dan wel vanzelf zodra je hem sluit ja.

Afhankelijk van hoe de dag verloopt en wanneer ik mijn GL terug heb zal ik Staging weer aanzetten, CC in Maxidot proberen en dat met die ramen testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald, Fred had al een veer in je reet gestoken over je heldere uitleg en ik doe dat graag nog een keer! Hartelijk dank voor de uitleg ;-)

Het begon mij allemaal te duizelen en even leek het alsof VAG COM haarlemmerolie was ;-)

Maar wel goed om te weten, ik ga in ieder geval bij de dealer aangeven dat ik de speedlock ingesteld wil hebben en voor de rest wordt het misschien toch eens tijd dat ik de wondere wereld van de computers van auto's eens ga ontdekken. Kijken of dat net zo interessant en leuk is als de rest van de computers ;-)

Nogmaals Ronald, hartelijk dank voor de uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Is dit echt voor de GL?

Het lijkt meer voor die Seat; nu zal er vast wel veel overeen komen, maar het lijkt me geen GL lijst aangezien op de GL staging wel werkt.

(Zie mooie filmpje van PC-Fre@k :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow! Dat is zeker erg compleet! :D

Ook ik ga die eens helemaal doornemen en dan stuk voor stuk proberen wat me leuk lijkt en documenteren (voor zover niet 1 op 1 over te nemen).

En Whoohoo, ons filmpje wordt gebruikt in de PDF :P (blz 22)

Wat ik voor nu o.a. interessant vind:

- 2.2 Automatisch deuren van 't slot bij verwijderen sleutel uit contact

- 4.2 Achterwisser bij kiezen achteruit

- 5.1 Verwarming buitenspiegels >> hoewel ik dit nog niet nodig heb gehad, spiegel zijn best snel droog/schoon genoeg

Wel had ik ook verwacht deze tegen te komen:

- automatisch inschakelen achterruitwisser bij gebruik voorruitwisser.

Safelock (door dealer), Antcarjack (dealer), Staging (zelf) heb ik al. Ook gaat mijn auto al vanzelf op slot als ik de deuren niet heb geopend (affabriek? ivm alarm?)

Edit adhv reactie Bert: Veel van de opties komen me bekend voor van andere fora/wiki's, ga er dus vanuit dat veel van de opties ook werken in de Fabia (II GL). VCDS zal hier ook wat meer duidelijkheid in geven als hij aan de auto hangt. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de tijd heb genomen om gewoon alle opties die ik terug vind in VCDS eens door te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit echt voor de GL?

Het lijkt meer voor die Seat; nu zal er vast wel veel overeen komen, maar het lijkt me geen GL lijst aangezien op de GL staging wel werkt.

(Zie mooie filmpje van PC-Fre@k :))

Voor zover ik begrepen heb, zijn verschillende instellingen ook voor de GL mogelijk. Echter niet alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun jij niet meer met vakantie gaan ??

Lijkt er op dat je dan met nuttige links tevoorschin komt !! :P

Heb het docu een beetje door zitten spitten en denk dat er dingen bij staan die ook bv voor de Yeti opgaan !

Dus van het weekend na de geplande bandenwissel, toch maar weer eens de laptop eraan hangen en met lijst bij de hand de mogelijkheden van de Yeti doorspitten en vergelijken bekijken en eventueel meteen aanpassen !

En de temperaturen daar op Ameland nu wat beter of moet je je nog steeds opwarmen in die hottube ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de temperaturen daar op Ameland nu wat beter of moet je je nog steeds opwarmen in die hottube ?

Man, vandaag windkracht 7, gisteren was t nog aan te fietsen met 5-6 gr.

Inmiddels nu weer thuis hoor.

Vandaag helder, andere dagen helaas niet, erg jammer, maar toch ff lekker uitgewaaid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja dan komt het spreekwoord een ieder krijgt wat hem toekomt toch weer uit !

Maastricht vandaag, windstil en geschatte temperatuur rond de 14 graden met mager zonnetje !

En heb al gevraagd aan planning om volgende keer dit onderhoud te mogen doen in de lente tegen de zomer aan !

Elektrazuilen staan tussen de terrasjes , dus heerlijk onderhoud doen tussen de mensen ( lees dames ) in !

Maar goed je hoofd is weer leeg geblazen daar op Ameland en je accu opgeladen , nu je Fabia probleem nog laten oplossen van de week !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja dan komt het spreekwoord een ieder krijgt wat hem toekomt toch weer uit !

nu je Fabia probleem nog laten oplossen van de week !

Dank voor je medeleven :)

Had maandag de dealer gemaild dat ik vrijdag langskom en vandaag keurig netjes een mail ontvangen dat ik vrijdag welkom ben om eea te verhelpen en dat ze t heel vervelend vonden etc.

dus keurig van hen.

Ja ook dat is garage Korterink Lichtmis Rouveen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heb me toch suf zitten zoeken gister naar een oplossing voor coming home, leaving home. Ik heb het eigenlijk helemaal niet nodig maar er moet wel iets overblijven om te wensen hè :P

Ik zie diverse modules, sommige nog slechter dan de andere maar eigenlijk geen één echt goede module.

Wat je volgens mij nodig hebt is:

- Lichtschakelaar met 'auto' stand (of de draden omwisselen)

- Lichtsensor

Van de lichtsensor is me alleen niet bekend of hiermee de sensor bij de spiegel bedoelt wordt, of dat er nog een 2e sensor boven je instrumentenpaneel zit (daar zit een soort van vierkanten raampje). Ik heb geprobeerd te kijken of hier iets van connectors in zitten tijdens het inbouwen van mn navi maar zonder succes. Trouwens niet aan te raden om zomaar dat instrumentenpaneel open te maken, zitten een soort van metalen clipjes op die vrij makkelijk loskomen en dus naar beneden kunnen vallen. In dat geval zal je de hele ombouw bij je stuur los moeten maken om hem weer te vinden...

Er zijn diverse namaak sensoren en interfaces om je licht aan/uit te zetten, alleen geen van allen doet iets met je CAN systeem. Heb je dus niks aan denk ik.

Ik heb ook al in ETKA en ELSA gekeken maar kom geen sensor tegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Yeti kom ik hem nu wel tegen. Maar dan alleen een gecombineerde, bij de binnenspiegel.

De Fabia GL heeft inderdaad beiden niet, de knop is nog wel te regelen denk ik maar die sensor zal lastiger zijn.

Dacht dat Adjego het met behulp van de auto stand (omwisselen draden) wel voor elkaar had om coming en leaving home te kunnen gebruiken (auto van Hetzer geloof ik). Misschien dat Ed nog weet waar dat stond op .nl? Kon het zo snel niet vinden namelijk :)

20110413 Yeti 5L Sensor voor regen- en lichtherkenning uit- en inbouwen.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het ook ergens op nl gelezen, maar waaar ..........

Maar het was iets met draad 3 die je moest omsteken met een andere draad

Maar als ik het tegenkom dan doet ik ff een copie past

Maar misschien dat Kees er ook van weet en ook weet waar het staat op nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe