Ga naar inhoud

Bescherming radiateur, zinvol of niet?


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Op het Engelse skoda-forum (Briskoda) ben ik een oplossing (gaas) tegengekomen om de radiateur van de Yeti te beschermen tegen steentjes e.d.

Deze oplossing is waarschijnlijk ook bruikbaar voor andere modellen.

De vraag is, is het zinvol om zoiets te monteren en heeft iemand al eens schade opgelopen aan zijn radiateur door steenslag?

Radiateur zonder bescherming.

post-117-0-38489600-1338984694_thumb.jpg

Diverse oplossingen met gaas.

post-117-0-49481100-1338984784_thumb.jpg

post-117-0-69638000-1338984873_thumb.jpg

post-117-0-79191800-1338984833_thumb.jpg

post-117-0-03518600-1338984844_thumb.jpg

post-117-0-18271200-1338984854_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zeker zinvol!

Hierover zijn in het verleden bij de buren al diverse discussies over gevoerd. Bij mijn O2 (na 180kkm en 5 jaar) zag de radiateur er behoorlijk gehavend uit. En als je die van je eigen auto van dichtbij bekijkt zul je waarschijnlijk schrikken van hoeveel schade die al heeft opgelopen. En op een gegeven moment sneuvelt er toch zo'n lamel en/of treedt er lekkage op...en da's een duur grapje...

Zie hier:

http://www.skodaforum punt nl/board/f32/warmtewisselaar-beschadigd-8734-3.html

En hier (pag 8)

http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=28252&start=105

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd ratio versus angst. Hoe groot is die kans? Uiteraard zal het er niet uit zien, maar dat hoeft ook niet. Zal er echt wel tegen kunnen.

De woorden van bone collector waren maar al te profetisch. Ook hier wordt een slaatje geslagen nadat de angst/zorg eerst handig is geimplanteerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me dat ze er dan wel preventief iets aan hadden gedaan, als het een reeel risico vormde.

Sommige O2 Scout modellen hebben zo'n extra beschermrooster standaard er in zitten, de 'gewone' modellen niet. Blijkbaar omdat men denkt dat die Scouts echt op ruw terrein komen...

Beschermroosters zijn zelfs als origineel onderdeel na te bestellen... m.a.w. de fabrikant er(her)kent het probleem wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vooral de onderste opening bij de Yeti het risisco bestaat van schade door steenslag, en zo'n stukje gaas zullen de kosten niet zijn.

Als je het gaas aan de achterkant monteerd, dan is het bijna niet zichtbaar, vooral als het gaas zwart is.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n beschermroostertje er op laten zetten direct bij levering, maar dat bedenkt nog niet de hele koeler. Over het risico: als je vergelijkt met hoe vaak sterretjes in voorruiten wel niet voorkomen door zo'n steentje, dan denk ik dat lager bij de weg nog wel ietsje vaker een steentje vliegt, en die openingen naar de koeler toe zijn behoorlijk groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk allemaal zo'n rooster, maar wat wordt in eerste instantie geraakt door zo'n steentje ?

Juist het lamel, en de lamel functie is er alleen maar om de warmte van het koelwater af te voeren.

De lamellen zitten gekoppeld aan de pijpjes die het uiteindelijke koelwater bevatten.

En wat is dus de kans dat een steentje het lamel raakt en dan zo hart doorslaat dat het het pijpje erachter raakt ?

Wel mijn inziens is die kans heel erg klein dus vind het wel mooi zo

Want als ik alleen al kijk hoeveel demontagewerk ik heb om het gaas aan de achterkant te monteren ............... zoveel tijd heb ik niet hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duitse topics lezen op een engelse site ?

Wel als ik me motorklep open zet bij den Yeti dan kan ik achterlangs de fans zien zitten met de radiator maar voorlangs ken ik niets zien van de radiator of ik moet door de spijlen kijken van de voorgril !

Maar zoals ik al zei, de kans op beschadigen is zo gering dat het op lekkage uitloopt dat ik het wel gebakken vind

Niet om lullig te zijn hoor Erik, maar denk eerder dat een mistlamp voor vlugger stuk is !

nou Ed, dan zijn wij het hierover eens.

Tsja dat mag wel in de krant !

Nu nog eens met mekaar worden dat je een CC nodig hebt ! :P

aangepast door EdK
toevoeging mistlamp
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekent verhaal, met die radiateur. Het is trouwens de airco condensor wat je ziet.

Bij mijn ex TDI na 205.000 km waren de lamellen er gewoon tussen weg geslagen, en ik kan nu niet echt zeggen dat ik een bumperklever was.

Het systeem was nog wel gasdicht, maar de werking van koeloppervlakte is natuurlijk erg vermindert.

Nu bij m'n huidige octavia met 45.000 km ziet die koeler er ook al behoorlijk slecht uit. Ik denk wel dat het zeker wat tegen houd als je er iets voor maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hi Skoda-vrienden,

Heb op mijn Octavia bj 2011 facelift 2012 een gaas gemonteerd voor de radiator

Insecten,steentjes en ander prul kan het net van de radiator niet vullen of beschadigen

Aluminium gaas gekocht op de rol bij brico, afmetingen genomen en het gaas aan de buitenzijden om geplooit zodat de randen sterker zijn.

Bovenkant omgeplooit zodat het eenvoudig over de radiator hangt.

De lengte dat er aan de achterzijde zit is +/- 15cm lang

Zo blijft die mooi op zijn plaats zitten en intussen zit het gaas al lekker vol met beesten!

Een radiator vervangen omwille van vuil of schade door steentjes kost méér dan een alu gaasje vervangen

Indien ik foto's moet doorsturen graag een seintje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

In feite is die bescherming zeker goed voor de condensor van de airco, op het andere forum heb ik meerdere malen gelezen dat die kapot gaat door steenslag (weet niet of dat bij alle modellen zo is). En waar je ook met de jaren/kilometers best wat aandacht aan besteedt, is dat je radiateur niet vol vuil komt te zitten. Radiateur van mijn huidige Felicia was daardoor doorgeroest toen ik hem kocht. Daarvoor is een rooster zeker een voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe