Ga naar inhoud

Zet een leek achter de computer...


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Het mooie van dit soort media/technologie vind ik dat je er vanzelf wel uit komt mits je er enige affiniteit mee hebt. Dat laatste zeg ik er maar bij, want sommigen zoals mijn echtgenote hebben dat echt totaal niet. Elke keer weer leg je iets uit, maar het dringt maar niet door. Dus nog steeds in het google veldje een adres intikken en in de adresbalk een zoekterm. Van die dingen ja!

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee heren we maken één fout !!

Als je gaat uitleggen bijf jezelf achter een toetsenbord en muis zitten

Begin hier al mee door haar erachter te laten zitten en dan jij de aanwijzing geven wat te doen

Dan zien en voelen ze wat ze doen en dan pakken ze het vlugger op !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies wat ik doe, het liefst nog van een afstandje. Dan roep ik dus wat er moet gebeuren (hoe je op een website komt) en dan vertikt ze het gewoon om dit in het adreshokje te stoppen. En ja, dan roep ik uit mn hoofd wat ze zou moeten zien en dat komt natuurlijk niet overeen..

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag moest ze weer NDS (Nintendo DS) spellen kijken in zo'n lijst. Al voor de 200e keer door een lijst van 5800 spellen, en elke keer weer vind ze er nieuwe tussen die ze leuk vind. Gelukkig alles geheel zonder horten of stoten, na 200x gaat het dus vrijwel vlekkeloos :) (nu nog die spellen opzoeken en op die kaart zetten natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan mijn schoonvader.....

Doet er best veel mee en durft ook wel dingen te doen, maar soms wordt ik weer in paniek gebeld de "de pc niets meer doet" (dan blijkt er dus een internet probleem te zijn).

Vragen via de telefoon of hij dit of dat gedaan heeft (en die vraag stel ik vaak meerdere keren) antwoord telkens ontkennend, dus spring ik op de motor of in de auto en rij naar vijf dorpen verderop en dan blijkt........

Juist WEL dit of dat gedaan. :doh2:

of mijn zwager die het telkens over het besturingssysteem

office heeft :notworthy:

om nog even op de laatste berichten te reageren:

Ikzelf heb mijn game genen doorgegeven aan mijn zoon, maar de rest van de familie heeft daar niets mee.

ik wil ook van die "go" af, dus zal de komende tijd wat meer posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik doe om te controleren of mensen aan de andere kant ook doen wat ik zeg; laat ze vertellen wat ze zien of wat het resultaat van de actie is. Veel mensen roepen gewoon ja of nee terwijl ze niks gedaan hebben... Of ze schrijven het op, maar dan wel gewoon doorgaan over het probleem alvorens het uit te voeren, ook zoiets...:doh2:

En dan heb je natuurlijk nog de categorie die zich ICT Vaardig noemt maar er gewoon geen zak van snapt (en maar volhouden!). Misschien van een 286, DOS en WP maar dat is toch even andere koek... dry.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit past hier ook wel:

vroeger heb ik mijn schoonmoeder een keer half hoogvliet doorgesleept om hun auto te laten starten. Merkte al niet veel, dus paar keer gestopt om te vragen of ze de koppeling wel liet opkomen..... "ja hoor dat doe ik".

Weer terug bij hun flat, ben ik in hun auto gaan zitten en laten zien wat ik bedoelde, oh bedoel je dat..... :doh2:

Nu na 2 meter starten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan heb je natuurlijk nog de categorie die zich ICT Vaardig noemt maar er gewoon geen zak van snapt (en maar volhouden!). Misschien van een 286, DOS en WP maar dat is toch even andere koek... dry.gif

We gaan toch niet fitten op de oudere jongeren hè. Of weet jij nog wat de Altair of wat CP/M was :huh: . Zou maar zo kunnen zijn dat jij er toen nog geeneens was :lol: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ja, dan klik je op die blauwe bal links onderin met dat vlaggetje.... de start knop".

Eeeehm... daar staat postvak IN?

"Nee, daarnaast die blauwe bal"

Ja, ik zie hem niet hoor...

"Linker ONDER hoek!"

O daar.. en dan?

"Klik erop en zoek iets genaamd TeamViewer"

Ja,die zie ik niet.

"Heb je al op programma's geklikt?"

Op wat?

"All programma's"

O, ja... nou zie ik er 2.

Leuk ja, iemand via de telefoon uitleggen hoe ze iets moeten starten zodat ik de PC over kan nemen van ze.

"Geef ff die codes door op je scherm"

Ik zie geen codes hoor..

"RECHT voor je neus in TeamViewer".

O die.

"Ja, dan ff ja klikken, dan neem ik je scherm over en dan doe ik het voor je."

Ja, nee, ik wil het zelf doen anders leer ik het nooit!

Je kunt geen programma opstarten, hoe ga jij dan in godsnaam je PC problemen oplossen??? :doh2:

Ik heb weinig geduld maar met zulke situaties wordt het helemaal erg!

aangepast door Gieliovd
Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan toch niet fitten op de oudere jongeren hè. Of weet jij nog wat de Altair of wat CP/M was :huh: . Zou maar zo kunnen zijn dat jij er toen nog geeneens was :lol: .

Atari of commodor 64 toch, zijn we al van die generatie??

ze dacht wsch, ik heb hem niet ingetrapt dus is ie opgekomen :lol:

Hoe kom je erop :):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan toch niet fitten op de oudere jongeren hè. Of weet jij nog wat de Altair of wat CP/M was :huh: . Zou maar zo kunnen zijn dat jij er toen nog geeneens was :lol: .

Atari of commodor 64 toch, zijn we al van die generatie??

@Sodela, nee, daar doel ik juist niet op. En ja, ik heb daar mee gewerkt, ook met de Atari. Ook volg ik een HBO studie waarbij je dat allemaal weer terug leest/getoetst krijgt (tot diep, heel heel diep in de systemen, zeg maar nog voor de bits...). Het zijn juist vaak jongere mensen die denken dat de ICT Vaardig zijn en hun CV opleuken maar uiteindelijk alleen de theorie kennen (papieren MCSE bijv.) of alleen op de hoogte zijn van de oudere systemen, zoals dos even t.o.v. Windows 7 x64.

Ouderen (ouder dan ikzelf dus) zijn vaak wel op de hoogte van wat ze wel een niet kunnen, alleen krijg je dan zoals geschets dat ze alles goed doen (zeggen ze) maar net de helft vergeten.. "hij doet het niet... ik heb toch precies gedaan zoals je zei..."

Je moet gewoon kunnen zeggen wat je wel en niet kan, bereik je uiteindelijk veel meer mee omdat je er dan nog wat van kan leren. Domme vragen bestaan niet, zolang je maar niet doet alsof je alles beter weet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 jaren later...

10 jaar verder zet ik een leek achter een iPhone…mijn zus in dit geval. 2 jaar ouder dan ik ben maar het lijkt alsof ze van een andere planeet komt terwijl ze al 10 jaar een iPhone heeft? Ze wilde weten hoe ze haar whatsapp kon overzetten van haar oude iPhone naar een nieuwe…ik zelf heb dit “proces” een maandje terug ook gedaan bij mijn iPhone en dit ging feilloos. Maar bij mijn zus dus niet en nu heb ik haar buurman laten aanbellen bij haar, aangezien ik 2000 km verder zit op het moment dat zij belde naar mij vanmorgen. Klus geklaard hoorde ik via whatsapp van mijn zus! 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dergelijke problemen wel: je geeft aan dat ze op een bepaald logo/symbool moeten klikken, maar beweren gewoon keihard dat het er niet is. Als je dan meekijkt, hebben ze de muis er soms al opstaan.  Of nog zo iets: je geeft aan dat ze iets bepaalds moeten zien en daar iets moeten invullen, ze lezen en zien het deel op het beeldscherm erboven, en lezen domweg verder ónder de plek waar ze moeten zijn, maar wat ze moeten hebben (en er precies tussen in staat) dat zien ze niet/ is er niet.

Soms zijn zulke leerprocessen even frustrerend voor de leraar als de leerling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe