Ga naar inhoud

Alcoholtester in de auto als je naar Frankrijk gaat


gerardus
 Delen

Aanbevolen berichten

Misschien voor jullie ouwe koek, maar het onderstaande wist ik niet.

Ik mag mij wel een Francofiel noemen, maar ik vernam deze wet pas deze week in een campingwinkel, die de testers aanbood. Gelijk maar twee meegenomen. We leven in één Europa, maar ver elk land waar je komt met de auto, moet je weer voldoen aan aparte regeltjes.

Nieuwe verkeerswet/alcoholtest Frankrijk

22 februari 2012 - In Frankrijk moet vanaf 1 juli een alcoholtest (éthylotest) in het voertuig aanwezig zijn. Dit geldt dan ook voor buitenlandse voertuigen. Gebruik van de alcoholtest is echter niet verplicht.

klein.png

Sinds 1 december 2011 is er al de verplichting voor (uitgaans)gelegenheden die alcohol serveren en

’s nachts open zijn om hun klanten alcoholtesten ter beschikking te stellen. Deze maatregel moet het rijden onder invloed terug dringen.

Met zo’n test kunnen bestuurders, bij twijfel over hun alcoholgehalte, zelf bepalen of ze wel of niet in staat zijn een voertuig te besturen.

De test is in Frankrijk o.a. te koop bij drogisterijen, de grotere tankstations en in sommige horecagelegenheden.

Bron: ANWB Verkeersinformatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat wisten we idd al, is zelfs al een topic over. Lijkt me een reden om het Francofiel zijn af te zweren. Voor mij is het aanleiding er niet meer heen te gaan, zolang men dergelijke onzinnige fratsen uithaalt. Gelukkig ga ik begin juni. Zal voorlopig dus de laatste keer zijn. Er zijn grenzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga na de invoering, maar voordat er op bekeurd wordt. 1e keer Frankrijk. Of het de laatste zal zijn hangt natuurlijk af van hoe het bevalt.

(Zucht, ik wordt burgerlijk, ik was m'n auto elke maand en ik ga naar Frankrijk op vakantie. Misschien ook maar wat pillen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach zo'n tester kost 3,95 en je moet er twee bij je hebben, dus 7,90. Het is inderdaad een beetje belachelijk, maar ja Frankrijk biedt zoveel meer dat dit er tegen wegvalt. Als het Lenteakkoord doorgaat, dan streep je dit kleine bedrag weg tegen de redelijk geprijsde armagnac, pastis en wijnen die je mee terug neemt. B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, het gaat natuurlijk niet om die paar centen. Die wil ik desnoods wel betalen aan tol oid. Het gaat mij om het principe en de ridiculiteit.

Je zou mensen ook verplicht kunnen stellen pepperspray in de auto te hebben, zodat de politie je in bedwang kan houden, mocht je amok gaan maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Franse ambenaar/politicus heeft wat mij betreft alleen recht op salaris als hij zo'n blaaspijpje op de werkvloer met zich meedraagt. Elk uur blazen. Misschien dat er dan wat minder bezopen plannetjes in wetgeving veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Eventjes een update:

Bezit van alcoholtester in wagen in Frankrijk niet meer vereist

De CNSR had in een advies aan de minister de verplichting om de alcoholtester of éthylotest aan boord van een auto te hebben een goede zaak genoemd. De CNSR meende dat het bezit van alcoholtesters de automobilisten bij twijfel kan aanzetten om zichzelf te testen.

Sinds de invoering van de verplichting werden overtredingen op het niet bezitten niet beboet, vanwege twijfel over de betrouwbaarheid van de tests.

Nu heeft Valls ondanks het advies beslist dat er geen alcoholtester meer aan boord moet zijn en dat er dan uiteraard ook geen sancties meer kunnen zijn.

Volgens de bewindsman ‘kan niemand geloven' dat het beboeten met 11 euro van bestuurders die geen alcoholtester bij zich hebben ervoor kan zorgen dat er minder dan 31 procent doden op de weg vallen tengevolge van alcohol.

Mobiliteitsclub VAB vindt het spijtig ‘dat de maatregel zonder testperiode wordt afgevoerd en dat de effecten ervan niet afdoende onderzocht zullen worden'.

De minister stemde wel in met de herinvoering van de verkeersborden die vaste flitspalen aankondigen. Die maatregel wordt over twee à drie jaar geïmplementeerd.

Bron: De Standaard

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad! Quote van www.service-public.fr:

"

Publié le 26.02.2013 - Direction de l'information légale et administrative (Premier ministre)

À la suite des recommandations du Conseil national de la sécurité routière (CNSR), le ministre de l’intérieur a décidé jeudi 21 février 2013 :

  • de ne pas imposer la possession obligoire d’éthylotest dans les véhicules.

"

Vorig jaar had ik ze niet, en kwam ze in de Franse supermarkten ook niet tegen.

Dit jaar kom ik waarschijnlijk een klein stukje door Frankrijk heen; hoef ik hier niet meer aan te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe