Ga naar inhoud

review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 15-9-2022 om 11:36, EdK zei:

En ja een fabia 3 combi met een 1,2TSI zal ongetwijfeld 2e  hands ook nog wel ergens te vinden zijn met weinig kilometers.

Ja, dat kan natuurlijk ook nog. 

Op 15-9-2022 om 11:36, EdK zei:

https://www.aircoservice.nl/prijzen/airco/

En kun je leven met een 1,0TSI dan zijn die zeker met weinig km te vinden want die productie is nog niet zolang geleden pas gestopt.
Misschien dat je ze zelf nieuw kunt vinden bij de dealers, en dan eventueel een stage 1 tuning erbij nemen en dan heb je en nagenoeg vergelijkende wagen als je nu hebt. ( kwa trekkracht/snelheid)

Hm.  Ik heb het idee dat je in het lagere toerenbereik niet dat koppel krijgt.  Valt vast ook wel weer aan te wennen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Valt vast ook wel weer aan te wennen. 

Alles went in principe !
Maar zelf zoals je weet de Fab3 combi en dan van VAG techniek de fabrieks update er 3 weken nadat ik deze had er op laten zetten
Maw kreeg de software van de POLO 3cilinder met 115PK 200Nm in mijn blok
Voordeel hiervan, is dat ik net dat beetje meer trekkracht ervoor kreeg wat ik met het standaard blok toch miste.
Maar dat was 95Pk /160Nm.

Maar dit zijn dingen die te overwegen zijn en niet hoeven.
Maar met een 2e hands 1,2TSI of 1,) tsi Fab3 rij je wel weer bijna nieuw en blijft het zeker nog betaalbaar.
Je hebt nu een 3K aan kosten en kan daarna zonder problemen weer 100K doorrijden, maar kan ook zo maar zijn dat je nu van het één in ander gaat vallen !
Dus tsja blijft een gok, en een keuze die jezelf moet maken ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-9-2022 om 20:03, Cordoba zei:

@Skoody Boo Ik hoor vaker advies rond de 250.000 km de distributieketting te vernieuwen, dus ik zeg niet dat het niet klopt. Vroeger had je wel eens een auto die heel veel km's had gemaakt en die begon dan weer op 0 km (dus na 99.999,9 km), dus in die tijd was een distributieketting voor een autoleven lang. 

Tja, ooit was een ketting heel geweldig, want die hoefde nooit vervangen te worden, in tegenstelling tot een riem.  Na 270.000 km is dat opeens:  "Kettingen gaan eeuwig mee, mits u auto's tijdig vervangt".  

Misschien moet het ding al zover worden opengewerkt voor die airco-koeler en versnellingsbak dat de extra arbeid voor die ketting wel meevalt.  In dat geval meteen maar even meepakken natuurlijk. 

Op 15-9-2022 om 20:03, Cordoba zei:

@Skoody Boo 

Wat een ID3 betreft: zojuist eens op Gaspedaal.nl gekeken en daar staan er meer dan 400 te koop, de goedkoopste voor pakweg 25.000 euro en dat loopt door richting 50.000 voor een nieuwe voorraad auto. Heel veel 45 en 58 kWh versies maar vanaf 46k euro ook 77 kWh.

Ik zal het eens wat beter bekijken.  ID3 heeft in ieder geval genoeg beenruimte achterin. Bagageruimte is redelijk prut voor de prijs die je neerlegt, maar ja.  Ik heb het idee dat de prijzen van deze auto's nog steeds te hoog zijn vanwege chip-tekorten, en dat mijn Faab het eigenlijk net te vroeg opgeeft. 

 77kWh is de versie die je eigenlijk wil, maar 46k is dan wel weer heel veel geld.  Voor 23 k heb je een Octavia 1.5 Tsi met 85000 op de teller. Dat is de helft, en dan heb je ook nog een hoop bagageruimte.  

6 minuten geleden, EdK zei:

Alles went in principe !
Maar zelf zoals je weet de Fab3 combi en dan van VAG techniek de fabrieks update er 3 weken nadat ik deze had er op laten zetten
Maw kreeg de software van de POLO 3cilinder met 115PK 200Nm in mijn blok
Voordeel hiervan, is dat ik net dat beetje meer trekkracht ervoor kreeg wat ik met het standaard blok toch miste.
Maar dat was 95Pk /160Nm.

Maar dit zijn dingen die te overwegen zijn en niet hoeven.
Maar met een 2e hands 1,2TSI of 1,) tsi Fab3 rij je wel weer bijna nieuw en blijft het zeker nog betaalbaar.
Je hebt nu een 3K aan kosten en kan daarna zonder problemen weer 100K doorrijden, maar kan ook zo maar zijn dat je nu van het één in ander gaat vallen !
Dus tsja blijft een gok, en een keuze die jezelf moet maken ! 

Precies, je zegt het goed, het is gokken.  Ik neig er ergens naar om die 3K voor reparatie neer te gaan leggen. Kan zijn dat je dan over een jaar alsnog op iets onoverkomelijks stuit - en dat is dan natuurlijk te vroeg voor die 3K - maar de grootste vraag is eigenlijk wat er in de tussentijd dan met de prijs van die ID3 is gebeurd.  Als de productie daarvan dan weer op volle toeren draait waardoor de ID3  3K (of meer)  goedkoper is geworden, dan is er niks aan het handje natuurlijk.   

Op 15-9-2022 om 19:22, Rosinfield zei:

Ik vind de 1.0 minstens zo goed als de 1.2. 

 O, dat verrast me een beetje.  Heb je die blokjes in hetzelfde type auto gehad? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Skoody Boo zei:

O, dat verrast me een beetje. 

Menno verteld je niet het hele verhaal
Die beide 1,0 blokkies van hem waren in no time met Stage 1 getuned dus tsja dat is beetje vals spelen zonder dat te vermelden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, EdK zei:

Menno verteld je niet het hele verhaal
Die beide 1,0 blokkies van hem waren in no time met Stage 1 getuned dus tsja dat is beetje vals spelen zonder dat te vermelden...

Aha.    

Dat is - met het ook op de versnellingsbaklagers en meer -  vast een goede optie als je je auto's ruimschoots voor de 270.000 weer verkoopt 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt van die tuning. Maar dat je dan eerder slijtage hebt aan het een en ander, hangt natuurlijk helemaal af van hoe en wanneer je dat beetje extra vermogen aanspreekt. Denk dat de boel langer heel blijft wanneer je dat slechts nu en dan doet en met warme motor, dan bij menig ongetuned exemplaar.

Maar ik heb zowel met de 1.2 (Yeti en Fab2) als met de 1.0 (Fab3) best enige tijd ongetuned rondgereden. Vond de 1.0 wel prettiger, pittiger aanvoelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje op de temperatuur letten is prima natuurlijk.  Maar dat "zo nu en dan" daar heb ik niet zoveel mee.  Ik zou ook geen statistiek willen om bij te houden of ik wel spaarzaam genoeg met volle teugen geniet. Brrrrr. Voor mij schuurt daarin een  tegenstelling.  

Die versnellingsbaklager van mij heeft regelmatig het volle koppel te verwerken gehad. Enerzijds door stevig accelereren, anderszijds door - met oog op verbruik en uitstoot - zo veel mogelijk met lage toeren te rijden. Regelmatig remmen op de motor komt daar ook nog bij.   Ik denk dat 270.000 dan prima netjes is.  Langer had best gemogen natuurlijk.  

Maar als de 1.0 pittiger voelt dan is dat mooi natuurlijk.  Alleen gaat het geen Fabia worden.  Als het nog een ronde een verbrandingsmotor wordt dan graag wat groter, niet nog kleiner, en ja, dat geldt dan daarmee ook voor het blok.      

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil in kofferbak inhoud is in dit geval nietszeggend: als de kleinere kofferbak een praktischer vorm heeft, kan ie in gebruik groter lijken dan de auto met een grote (onpraktische) kofferruimte. Die range bij EV's, is wel echt een ding: bij sommige auto's klopt dat heel aardig, bij andere EV's mag je blij zijn als je de helft van de opgegeven range haalt. Dat lijkt me in elk geval de moeite om te achterhalen wat in de praktijk de echte range is (en of dat ook in de winter is te doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik ook met de RR en de Yeti
Yeti was op papier groter dan de RR
Maar in de RR kon ik meer kwijt dan in de Yeti

En dan vanuit gaande dat de achterstoelen in voorste stand stonden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 18-9-2022 om 21:03, Cordoba zei:

Verschil in kofferbak inhoud is in dit geval nietszeggend: als de kleinere kofferbak een praktischer vorm heeft, kan ie in gebruik groter lijken dan de auto met een grote (onpraktische) kofferruimte. 

De vorm is al snel goed, het gaat er gewoon om dat je de vakantiezut er in kan douwen.  Dat is overwegend prima kneedbaar naar je autovorm. 

Veel mogelijkheden....  Je kan een Tesla model S doen met 200.000 op de klok, zat kofferbakruimte, genoeg bereik, en gratis laden bij Tesla superchargers voor 35000 euro.  

Een Fabia 1.0 tsi met 90.000 km, 4 jaar oud, 95 pkm 530 liter kofferbak 10.000  euro 

2ehands Ford Kuga pluginhybride, zat pk, kofferbakinhoud 470 liter ofzo,   rond de 40.000 euro. 

Octavia pluginhybride 75.000 gelopen, 204 pk, 490 liter kofferbak 34.000 euro 

Octavia pluginhybride RS, 60.000 gelopen, 245 pk, 490 liter kofferbak, 40.000 euro

En deze Fabia elders wat goedkoper laten repareren is ook nog een mogelijkheid die in onderzoek is. Van deze weet ik dat het blok altijd lange stukken achtereen heeft gelopen. Een andere kan altijd een ex-boodschappenautootjes zijn geweest.  

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 18-9-2022 om 22:47, EdK zei:

Had ik ook met de RR en de Yeti
Yeti was op papier groter dan de RR
Maar in de RR kon ik meer kwijt dan in de Yeti

Menno ik neem aan dat je met RR jou Rolls Royce bedoeld?😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-11-2022 om 22:17, Skoody Boo zei:

Die hadden nog wat meer dingetjes ontdekt dan de dealer, maar wisten het voor minder op te lossen. 

Dat zijn de mooiste berichten , meer voor minder....

 

11 uren geleden, VAG-man zei:

Foutje. Sorry Ed.

Teken dat je menselijk bent zeggen wij hier altijd !

( fouten maken is menselijk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe