Ga naar inhoud

review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

heb wel eens gedachtdat dat afen toe moetworddn schoongemaakt

Aan je formulering te oordelen kostte alleen het denken al bakken met energie. Voordeel van de voltooide tijd is dat je gelukkig gestopt bent met het ronddolen in gedachten die zo zwaar zijn dat je niet meer kon bedenken tot wiens activiteit die zware gedachten hadden kunnen leiden. Dat had "onze wandelende passieve doorbepaling" maar zo te veel kunnen worden.

Ontopic: die insecten en dat vuil gaat dat ding niet stuk van, van opspattende kiezels wel. Het gaat er dus om of er ruimtes zijn waar die tussendoor kunnen vliegen. De Fabia heeft die wel, de Yeti weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Yeti (net zoals de O2) heeft ook flinke gaten aan de voorzijde. En idd, zonder zo'n aircobeschermrooster, komen daar in de loop d'r jaren heel wat gaten en putten in...(in de lamellen van de airco warmtewisselaar)

Kijk maar op bijgevoegde foto, je ziet duidelijk de warmtewisselaar zitten, zo door het rooster heen...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition

Voor de bijrijder is er hier wel een minpunt, bij regenachtig weer gaat er van tussen de ruitenwisserbladen door de rijwind een waterstreep omhoog, midden door het zicht van de bijrijder. Het net neergewiste water wordt door de rijwind hier voortdurend omhoog gestuwd. Nooit opgevallen, vandaag opgelet, geen last van.

De middenarmsteun is lekker voor langere stukken snelweg.en Ik heb ´m bijna altijd naar benee, een fijne steun voor het instappen Er staat bij de optielijst dat er opbergvakken onder de voorstoelen zijn. Dat blijkt echter alleen op te gaan voor de bestuurdersstoel, en niet voor de bijrijdersstoel. Bij mij wel hoor

Ik vind het jammer dat er maar 1 slot is, die bij het portier van de bestuurder.Ja zeg, is me nooit opgevallen.

Het knopje om de spiegels te bedienen (verstellen, verwarmen) voelt een beetje kwetsbaar, en daarmee niet fijn om onder het rijden te bedienen. maar de spiegelverwarming aanzetten onder het rijden is nou ook niet fijn. Ik had daar liever een andere knop voor gehad.Je kan hem gewoon op het verwarm standje laten staan, gaat pas verwarmen als je de achterruit verwarming aanzet. Mijn partner vind overigens de elektrische verstelmogelijkheid erg handig. Ik vind het niet eens zo'n vooruitgang t.o.v. mechanisch, want stoppen moet je toch. Supper makkelijk als je m goed langs de stoeprand wilt parkeren zonder velg schade!

  1. Bij aflevering bleken opeens de losse meters voor tankinhoud en koelvloeistoftemperatuur te ontbreken. Lullig, ik heb ze wel De combinatie van willekeur waarmee dit opeens er uit wordt gehaald en het gebrek aan informatie aan de koper hierover haalt de beoordeling hiervan onnodig naar beneden. inderdaad

Verbruik (in l/100km op de boordcomputer) kan ook veranderd worden in de logische km/L

Het motortje:

Toch is dit geen race-blok. Ik ervaar een responstijd (halve seconde? Hooguit?) bij het diep indrukken van het gaspedaal, en dat maakt voor de beleving veel uit. geen last van, alleen vanuit stilstand, maar DSG hè

Wegligging:

Voor zo'n smal hoog autootje ligt hij op de snelweg nog best goed op de weg, ook als je 140 gaat En een stuk beter als de HB, ook bij nog hogere snelheden

In de bochten is het beduidend minder. Andere banden en straffere vering (hulpveren) doen wonderen

Looks:

Mooi? Neu, niet echt. Pal van voren is hij te smal, De Hatchback is wat dat betreft wel veel mooier. Toch, als je de kont vergeet heeft hij van de voorkant wel wat, iets eigenwijs, zeker zonder dakrails. De goeie kleur helpt natuurlijk ook. Helemaal mee eens.....

De verschillen vallen dus nog wel mee nu ik heel je epistel heb doorgeworsteld.

Een ding wat ik nog wel eens gehad heb (en bij jou niet kan) is dat ik bij iets te enthousiast bochtenwerk de DSG hendel met mijn knie naar rechts tik en me dan afvraag waarom hij zo laat overschakelt (staat dan in de manuele stand en doet het dan uiteindelijk als beveiliging....) :doh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Regen over de ruit

Ook geen last van. Juist wel langs de zijruit links bij hevige regenval.... Nu hij in de Wax Guard zit lijkt dat trouwens wel minder te zijn!

Je kan via VCDS tear wiping activeren, wiped hij nog 1 keer na (sommigen vinden dat juist weer irritant, ik heb het aan staan).

2. Armsteun

Heerlijk. Altijd naar beneden, voldoende ruimte om alles te kunnen doen wat nodig is. Handrem kan je voor langs of rechts eromheen bedienen indien noodzakelijk. Denk dat dit probleem hem voornamelijk in de stand van de stoel ziet. SB zit behoorlijk hoog en daardoor verder naar voren. Zelfs ik (korter) kwam verder dan mijn polsen bij het stuur. Het geen vaak als richtlijn wordt aangehouden om geen airbag in je gezicht te krijgen. Ander verhaal bij de Zafira, daar zit hij gewoon gruwelijk in de weg (te lange steun, pook te ver naar achteren)

3. Verwarming spiegels pas aan als je de achterruit verwarming aanzet?

Ik heb anders vernomen en getest. Als je hem op 1 zet gaat hij 10 minuten aan. Via VCDS heb ik ze gekoppeld. Bij mijn wagen staat hij dus altijd op 1 en gaat hij samen met de achterruitverwarming aan omdat ik dat zo geprogrammeerd heb.Maar misschien dat hij uit blijft als hij eenmaal op 1 staat? Dan zou die VCDS aanpassing dus niet nodig zijn en kunnen de mensen die de achterruit niet willen ontdooien de spiegels ook niet ontdooien?

4. Ontbrekende meters

Ik heb ook alle meters (GL - niet te vergelijken wat dat betreft) maar dat komt zover ik weet door mijn Maxidot keuze.

5. Bochten

Ik heb tijdens de testrit kunnen ervaren dat hij inderdaad (net als de andere normale Fabia's) behoorlijk overhelt t.o.v. de greenline. En dat terwijl ze beiden over dezelfde banden beschikken (af fabriek). En natuurlijk kan je alles aanpassen, maar dit is de ervaring zoals je hem koopt :)

6. Looks

Fabia is een prachtige wagen, maar ergens heeft iemand 2 tekeningen aan elkaar geplakt :P Kan zeker mooier, maar als je naar Octavia kijkt lijkt het toch behoorlijk. Ook de Seat Ibiza ST vind ik nou niet direct overal even mooi. Idem voor de VW Polo. Ik ben dr blij mee, zeker aangezien ik niet naar de kont hoef te kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Armsteun: PC-fre@k schakelt meer vanuit de pols, maar ik vind dat niet prettig en doe het met meer de hele arm. Vandaar dat de armsteun in de weg zit. Dat Ron467 hem altijd naar beneden heeft snap ik, das DSG.

Verbruiksweergave: tja, 't is maar net wat je logisch vindt. Voor mij is de afstand een gegeven, en wil ik daarbij de hoeveelheid benzine weten en niet andersom. Ik heb nooit dat ik verder ga rijden als omdat ik nou eenmaal nog benzine over heb, dus ik vind het logischer zo.

Dat de Combi bij hogere snelheden beter op de weg ligt dan de HB wist ik niet, maar wel leuk om te weten :). Die straffere vering had ik gezien bij de buren, en dat had je strak geregeld! Ik heb er niet zoveel last van dat ik er geld aan ga besteden. Maar het is wel een goede oplossing, en daarmee geen reden om een Fabia te laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Update n.a.v. de vakantie in het Centraal Massief:

Op de snelwegen met 7% hellingen is de Fabia aardig in z'n element, de hellingen worden bij 130 prima in 5 genomen. Tegen de helling op accelereren van 100 naar 130 gaat redelijk in 5, goed in 4. Doe je dat in 3 dan zie je in de binnenspiegel menig ongeduldig links knipperend blingbling-PSA-productje onverrichter zake naar de rechter baan terugkeren. Ik heb ook nog een keer in 4 doorgetrokken van 100 naar 150 tegen zo'n 7% helling, en dat ging nog steeds lekker vlot. Zolang er geen trekhaak op deze auto zit is tuning echt overbodig.

De kleinere weggetjes tussen plateau en rivierdal rijden ook prima, maar de bochten reed ik duidelijk langzamer dan de locals (hebben PSA-producten nou zoveel betere wiellagers???). Ik ben er aan gewend, en vind het ook prima zo, maar vlot door scherpere bochten voelt niet fijn met deze auto, ook al kan wellicht harder dan ik doe.

Heuveltje op hoef je niet terug te schakelen, maar toch is schakellui rijden er niet bij als je heuveltje af ook wilt remmen op de motor. Dat gaat met deze tsi bepaald niet in de zelfde versnelling als dat je ook omhoog klimt. Vaak moet je 1 of zelfs 2 versnellingen terugschakelen om voldoende te remmen. Ook al voelt het tegennatuurlijk, als je daarna een soort zelfde heuvel weer op moet, moet je juist op schakelen in plaats van terug. Tot 10% allemaal wel o.k., maar langdurig 15% naar beneden gaat alleen in de eerste versnelling, en ook al mag hij best 5000 toeren maken, het klinkt bijzonder irritant.

Op dit soort weggetjes rijdt hij volgens de BC nog steeds best zuinig: na een rit van 120 km met meerdere keren het plateau op en af gaf hij 5l / 100 km aan. Dat haal je alleen bij daglicht, in het donker als je het wegverloop niet verder vooruit kunt zien komt er zo een liter bij.

Morgen maar eens helemaal de auto van binnen en buiten boenen, want hij wordt niet echt schoner van zo'n vakantie.

Tot slot kan ik opbiechten dat ik mij deze vakantie - voor het eerst weliswaar - een paar keer in Yeti heb gewenst, als ik op zoek naar een spoortunnelingang of vulkaanrand weer eens de Faab moest parkeren aan het begin van een of ander tractor/bosbouwpad of een grindpad-beekbeddingovergang. Bodemvrijheid was deze vakantie duidelijk meer tot z'n recht gekomen dan bij het nemen van drempels in de vinexwijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kun je je wellicht indenken hoe fijn het is wanneer de DSG al dat op- en terugschakelen in geaccidenteerd terrein voor zijn rekening neemt, effectiever en efficienter dan je het ooit zelf kunt

Idd, werkt gewoon super. Ik kan het beamen na twee seizoenen heftige bergpassen met de Roomster (Grossglocker, Umbrail, Stelvio, Bernina, Ofen, etc, etc). Zo efficient en soepeltjes als de DSG schakelt, daar kun je zelf niet tegenop.

Ben benieuwd of Ed daar hetzelfde over denkt... :lol: :lol: :lol:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je er pas over kunt oordelen wanneer je het ervaren hebt. Het mooie is bv wanneer je op een pas met elkaar kort opvolgende haarspelden omhoog rijdt, hij na de bocht bij gas geven gewoon weer opschakelt, terwijl je dan met een handbak in de 2 zou blijven rijden. Zo reed ik na elke bocht telkens vlot weg van een RAV4 die me op de hielen zat.

Maar laten we Skoody's topic niet verder kapen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe