Ga naar inhoud

Leer voeden - glad stuur!


Ronald
 Delen

Aanbevolen berichten

Hellow fellow Skoda drivers! (Ik denk dat dit m'n standaard begroeting gaat worden in de toekomst :hmm: )

Een lederen interieur, of zelfs maar een kleine leerafwerking... het staat toch mooi.

Helaas moet al dat leer ook wel onderhouden worden. Het is niet helemaal zo dat het toch "zo makkelijk is in onderhoud" en je er "niets op ziet"!

Leer moet regelmatig gevoed en gereinigd worden als je het even soepel wil houden en geen glanzende vlekken wil.

Zo gezegd, zo gedaan.

Gisteren alvast het stuur te lijf gegaan met een productje om leer te voeden. Op zich heel onschuldig, het deed me sterk denken aan nivea handcrème.

Het resultaat is zoals het hoort, een mooi egale donkere kleur en alvast weer iets soepeler dan voorheen. (Hoewel het verschil met nieuw toch nog merkbaar is.)

Mijn probleem is echter dat mijn stuur er best glad van geworden is! (Glad, niet vettig)

Ik heb echt wel minder grip op mijn stuur, en dat is overduidelijk bij het nemen van een stevige bocht!

Wie heeft hier verder nog ervaringen mee?

Zijn er betere middeltjes voor het onderhoud?

Let me know!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hiervoor gewoon cockpit spray zonder siliconen. Ondanks dat er staat dat je het niet op je stuur/pedalen/handrem/versnellingspook kan doen (i.v.m. de gladheid) werkt dit wat mij betreft prima.

Ik laat het gewoon wat langer 'drogen' na het uitwrijven. Na 20 minuten al geen last van gladheid :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste lederprodukt zonder twijfel, is het produkt van Lidl!

Telkens als deze opnieuw te koop zijn (tijdelijke acties), ben ik er op de eerste dag bij om 3 a 4 bussen te kopen. Want deze zijn snel uitverkocht.

Heel eenvoudig in gebruik, smeert goed open, mooie glans, mooiere kleur van het leder.

En belangrijk is de goedkope prijs (vergeleken met sommige andere produkten die super duur zijn en alleen maar strepen of plekken maken).

Ik smeer men stuur ook in met het produkt van Lidl en de eerste keer voelt dit iets gladder aan. Ma na even te rijden is die gladheid weer verdwenen. Ik dacht dat dit produkt 'W5' noemt, maar ben niet zeker. Ik zal dit eens bekijken thuis.

Zelf gebruik ik het produkt maandelijks of 2-maandelijks. En het resultaat mag er zijn. Bij men vorige wagen was men leder na 4 jaar nog zoals nieuw (geen barsten/scheuren, alleen hier en daar een kleine plooi) en kreeg ik complimenten over hoe mooi het interieur was ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit iets aan het leer gedaan, zeker niet dat van mijn stuur. Niets aan de hand, was na 140.000 intensieve kilometers nog steeds in nieuwstaat. Bij mij komen er dus geen middeltjes op het stuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit iets aan het leer gedaan, zeker niet dat van mijn stuur. Niets aan de hand, was na 140.000 intensieve kilometers nog steeds in nieuwstaat. Bij mij komen er dus geen middeltjes op het stuur.

Niets verkeerd mee bedoeld hoor, maar ik vraag me dan af: Echt nieuwstaat, of merk je het verschil niet op omdat je er dagelijks mee rijdt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ook niet hoor. Zie of voel echt geen spat verschil na een kleine 40000 km. En ik weet, het is een van mijn stokpaardjes, maar je perceptie van zoiets kan gestuurd worden door wat je er aan doet. Des te meer als het ook nog eens een hoop geld kost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me idd niet verstandig om je autostuur met ledervet (zoals gebruikt voor grove bergschoenen of paardenzadels) in te smeren. :dopey_h4h:

Ik heb ooit, jaren geleden, zo'n flesje Holts leer onderhoudsmiddel gekocht e8f8a1797addbc96c13a1dacc7b7dba5.jpgen dat voldoet nog prima. Om de zoveel weken breng ik het voorzichtig op, op het leren stuur en daarna een klein beetje uitwrijven. Het is een soort van bruin-melkachtige vloeistof. En het ruikt ook nog naar leer...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste lederprodukt zonder twijfel, is het produkt van Lidl! Telkens als deze opnieuw te koop zijn (tijdelijke acties), ben ik er op de eerste dag bij om 3 a 4 bussen te kopen.

Ken je die mop van die Belg die per se een RS nodig had? Was omdat anders de bussen ledervet bij de Lidl al uitverkocht waren voor hij gearriveerd was....

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Als je leer er glad van wordt, dan klopt er iets niet. Als je leer voeding nodig heeft, dan is een goed ledervet er na een nachtje slapen bijna volledig ingetrokken. Je kunt er hooguit vettige handen van krijgen als je teveel hebt gebruikt.

Een glad stuur kan ik me alleen voorstellen bij lederproducten met ingredienten voor een cosmetisch effect (glansmiddel oid).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe