Ga naar inhoud

LED DRL voor Octavia Greenline


Ronald
 Delen

Aanbevolen berichten

Hellow fellow Skoda drivers,

Dit betreft een projectje om LED DRL's werkende te krijgen in een Octavia Greenline.

Alle info die jullie hieromtrent kunnen geven is welkom!

Korte intro:

Mijn octavia greenline berline is (althans in België) niet verkrijgbaar met mistlichten. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat deze versie een zo laag mogelijke CO uitstoot moest krijgen. (99g/km) Verder was het ook niet mogelijk om een ruitewisser voor de achterruit te krijgen, wat bij de gewone berline wel kon.

Zelf heb ik wel zin om volgende voorbumper te (laten?) plaatsen in plaats van de standaardbumper.

http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-II/Octavia-II-RS-Facelift-09-12-front-bumper-FULL-SWAP-KIT

Het betreft een volledige kit met mistlichten en Led dagrijlichten. Het uiteindelijke resultaat is ongeveer dat van een Octavia vRS.

Hoewel de montage van de bumper wel lukken zal, wordt aansluiting een ander paar mouwen.

Superskoda zelf geeft me alvast geen antwoord over de aansluiting van de DRL's.

Volgens mijn dealer kan dit in elk geval niet zomaar aangesloten worden op de bestaande stekkers. Er werd me al voorgesteld om een bijkomende schakelaar te plaatsen... daar heb ik dus geen zin in!

DRL is immers onderworpen aan een aantal regels. Zo mag de dagrijverlichten niet branden in combinatie met het gewone kruislicht, om verblinding te voorkomen.

Ik heb ook geen zin om te gaan experimenteren met de bestaande bedrading om zo te meten of de gewone verlichting uit of aan is etc etc.

Een alternatief zou zijn om de status van de lichten uit te lezen via de OBD en de LED's aan te sturen met een eigen controller.

Misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar zeker wel een mooi projectje.

Een aparte processor opent ook meteen nieuwe mogelijkheden zoals cornering, of meeknipperen samen met de richtingsaanwijzers etc etc...

Heeft er iemand tips, ervaringen?

Indien ik hier effectief mee van start ga zal ik zeker de nodige updates posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, wat een project zeg! Ik zie regelmatig mensen met aftermarket DRL. Sommigen rijden gewoon met de DRL altijd aan, aan andere kant denk ik ook dat het vrij eenvoudig moet zijn (met een module die meegeleverd wordt?) om te bepalen of er spanning op een bepaald draad staat. Heb me er nooit in verdiept maar weet wel dat Philips ook een DRL kit levert. Misschien dat je met hun informate kan achterhalen wat zij doen om dat probleem op te lossen.

Is het niet goedkoper om een officieele bumper (van een model met DRL/mistlichten) te kopen trouwens? Of vind je die niet mooi?

Mensen met ETKA/ELSA kunnen je sowieso van onderdeelnummers, handleidingen en stroomschema's voorzien mocht je ergens niet uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet goedkoper om een officieele bumper (van een model met DRL/mistlichten) te kopen trouwens? Of vind je die niet mooi?

Mensen met ETKA/ELSA kunnen je sowieso van onderdeelnummers, handleidingen en stroomschema's voorzien mocht je ergens niet uitkomen.

Hey,

Bedankt alvast voor je reply!

Wat bedoel je precies met ETKA/ELSA? Die afkortingen zeggen me even niets. (Of kijk ik weer niet ver genoeg?)

Ik weet eigenlijk niet met zekerheid of de officiële voorbumper van de RS wel past op een gewone octavia Greenline.

Superskoda verkoopt beide, maar maakt een duidelijk onderscheid... ik loop het risico dus liever niet.

De garagist zal ik het alvast niet hoeven vragen denk ik, dat soort dingen komen nu eenmaal niet vaak voor lijkt me.

In elk geval spreekt de volledige bumper me het meest aan. Die aftermarket DRL's zijn vaak zo duidelijk bijgeplaatst en passen niet in het geheel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn diverse Milotec verkooppunten (althans in Nederland, heb zelf bij Car Parts besteld), geloof dat voor ons de distributeur in Groningen zit.

Voor afkortingen e.d., klik hieronder even op de 5e link in mijn handtekening. Komt er in ieder geval op neer dat het alle informatie is die de dealer ook heeft (onderdelen en onderhoud). Op basis van jouw type auto en het bouwjaar kan je dan dus zien wat er voor te bestellen is. Deels kan je dat zelf ook door op de Nederlandse website te kijken om te zien of die wel DRL hebben. Is dat het geval dan kan jouw auto dat natuurlijk ook krijgen mits je de portemonnee trekt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

afhankelijk wat je precies wilt is dit wel aan te sluiten alleen of het kan op de bestaande schakelaar en BCM? Volgens mij moeten er dan de nodige draden gelegd worden volgens het schema en dan moeten de DRL's nog van de juiste weerstanden moeten zijn anders werkt het niet (goed).

naderhand opbouwen is geen plug and play verhaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn diverse Milotec verkooppunten (althans in Nederland, heb zelf bij Car Parts besteld), geloof dat voor ons de distributeur in Groningen zit.

Milotec lijkt me niet meteen de bumper aan te bieden waar ik naar op zoek was... tot nu toe heb ik m'n gading alleen nog bij superskoda gevonden.

Wel spijtig dat er niet zo'n groot aftermarket aanbod is voor een Skoda Octavia als voor een VW Golf of Renault Clio om maar iets te noemen...

...Maar dat maakt het resultaat des te unieker :-)

naderhand opbouwen is geen plug and play verhaal

Daar ben ik me heel erg goed van bewust.

Ik loop al enkele maanden met dit plan rond, zaterdag heb ik het er eindelijk nog eens over met een goede vriend van me. (electronica brein, hoewel niet direct in de automobiel industrie.) :-)

Zeer waarschijnlijk zullen we de DRL's apart aansturen met een processor die z'n input haalt via OBD... dat is voorlopig alvast het plan.

Er bestaan in elk geval reeds open source OBD kits die stand alone kunnen werken.

We zien wel hoe ver we er mee komen, in elk geval is het een leuk projectje.

Tips blijven welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Een "ELM327 OBDII controller to RS323" werd besteld. (Incl. levering kostte dit zo'n 20euro).

Met deze connector kan er gecommuniceerd worden met de OBDII interface van de wagen, bijvoorbeeld met een terminal console sessie.

Uiteindelijk zal deze communicatie (en het aansturen van de DRL's) lopen op een linux embedded bordje (http://beagleboard.org/ ,louter als voorbeeld.)

Hopelijk zal ik snel kunnen uitzoeken op welke adressen de status van de lichten te vinden zijn.

Voor de liefhebbers nog een datasheet:

http://elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe