Ga naar inhoud

Skoda Citigo rijders test


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

www.autozine.nl

Skoda Citigo

Voor het volk, door het volk

Skoda onderscheidt zich van andere merken met een eigenwijs karakter en een lage prijs. Dat

eigenwijze komt terug in slimme vindingen die het leven aangenamer maken.

De lage prijs is te danken aan de samenwerking met Volkswagen, waarbij vertrouwde techniek een tweede leven krijgt.

Maar nu introduceert Skoda de Citigo en die is gebaseerd op een hagelnieuwe Volkswagen, terwijl de prijs toch lager ligt. Te mooi om waar te zijn?

Skoda, Seat en Volkswagen maken er geen geheim van: de

drie zustermerken hebben samen een kleine stadsauto

ontwikkeld. Ieder merk geeft een eigen karakter aan de auto

om een specifieke groep klanten aan te kunnen spreken.

De Tsjechische fabrikant geeft de nieuwe, kleine stadsauto

een strenge blik mee die wordt versterkt door de statige,

verchroomde grille. Dat staat een grote zakenauto heel chique

en geeft de Citigo iets dappers. Bovendien is de Citigo

daarmee geen schattig vrouwenautootje geworden.

Let ook op het logo: de Citigo is de eerste Skoda waarop het nieuwe logo

prijkt.

Simply clever

Ook het interieur heeft dankzij kleine aanpassingen een eigen

karakter. Zoals eerder genoemd is Skoda op veel vlakken

slimmer dan de rest en dat is hét sterke punt van de Citigo. Op

allerlei plekken zijn slimme houders, haakjes en netjes

aangebracht die de auto nauwelijks duurder maken maar wel

veel praktischer.

Voorbeelden zijn de netjes aan de voorstoelen waarin flesjes water passen en een houder voor

een iPhone die in de middentunnel klemt.

Tegen de voorruit zit een klem voor parkeerbonnetjes, terwijl zo'n zelfde klem

op het dashboard dienst doet als fotohouder.

Net als bij de soortgenoten van Volkswagen en Seat, kent ook

de Citigo enkele tekortkomingen. De belangrijkste daarvan is

dat de hoedenplank niet meebeweegt met de achterklep en na

het openen het zicht in de binnenspiegel blokkeert.

Ook vervelend is het geringe aantal ventilatieopeningen in het

dashboard. Wie kiest voor elektrisch bediende zijruiten, kan

het rechterruit niet vanaf de linkerkant bedienen.

De hier gereden vijfdeurs variant maakt de instap naar

achteren eenvoudiger. Let op: de achterste zijruiten kunnen

nauwelijks worden geopend. De achterste zijruiten

scharnieren slechts en kunnen maximaal 2 cm worden

geopend. De ruimte voorin is prima. De beenruimte achterin

is sterk afhankelijk van de inschikkelijkheid van de

bestuurder en bijrijder.

Uitrusting

Het is inmiddels een trend onder kleine auto's: draagbare

navigatiesystemen worden dankzij een op maat gemaakte arm

geïntegreerd in het dashboard. Skoda biedt een

navigatiesysteem van Navigon aan, dat eenvoudig op het

dashboard wordt geklikt.

Daarna klinken de instructies van het navigatiesysteem over

de luidsprekers van de auto. Informatie van de boordcomputer

en de parkeerhulp verschijnt op het beeldscherm van

Navigon; dat spaart Skoda een duur display uit.

Een speciale vermelding krijgt "City Emergency Braking":

wanneer de Citigo maximaal 30 km/u rijdt en een stilstaand

object dreigt te raken, dan remt de auto geheel zelfstandig. Op

die manier kunnen kop-staart botsingen in de file of in de stad

effectief worden voorkomen. Een test (met een kunststof

blok) leert dat dit systeem prima werkt en absoluut de

meerprijs waard is.

Prestaties

De Citigo wordt geleverd met een 1.0 liter driecilinder motor

die naar keuze 60 of 75 pk levert. In beide gevallen is

duidelijk voelbaar dat de motor is afgestemd op een minimaal

verbruik en niet op maximale prestaties. In de stad is de

Citigo vlot en gewillig.

Daarbuiten moet de auto juist expliciet worden aangespoord

om te presteren. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut tot de

vloer wordt ingetrapt, wil de Citigo echt goed accelereren.

Uiteraard presteert de 75 pk motor dan het beste, maar de 60

pk variant scoort al een ruime voldoende.

Omdat de auto uitnodigt tot een kalme rijstijl, is het door

Skoda beloofde lage verbruik in de praktijk goed haalbaar.

Een lange snelwegrit kostte slechts 4.4 liter per 100 km. Na

ruim een uur stadsverkeer liep dit echter op tot 5.4 liter per

100 km. Dat komt doordat de Citigo standaard niet is

voorzien van een stop/start-systeem, terwijl daarmee juist bij

een stadsauto veel kan worden bespaard.

Weggedrag

De Citigo voelt zich het beste thuis in de stad. Dat is niet

alleen te danken aan de compacte afmetingen, maar ook aan

de rechthoekige vormen, waardoor de auto gemakkelijk is te

overzien. De draaicirkel is aangenaam klein.

De Citigo is stug geveerd en is daarom op slecht wegdek

oncomfortabel. Dit zorgt er echter wel voor dat de wegligging

(en dus de veiligheid!) prima is. Zelfs in meer dan snel

genomen bochten geven de banden geen krimp.

Op slecht wegdek stuitert de auto nauwelijks en houden de

banden altijd veilig contact met het wegdek. De Citigo laat

zich daarom watervlug door het drukke verkeer sturen,

precies zoals de naam al suggereert.

Conclusie

Is de Skoda Citigo te mooi om waar te zijn? Ja en nee. Nee,

want de Citigo rijdt niet anders dan de soortgenoten van Seat

en Volkswagen. Dat wil zeggen: de Citigo stuurt prima, heeft

een veilig weggedrag, biedt voldoende comfort, presteert

redelijk en is in de praktijk zo zuinig als Skoda belooft.

Daarmee behoort de Citigo (net als de stalgenoten) tot de

beste kleine auto's van dit moment.

Alhoewel de prijs naar verwachting lager zal liggen dan bij

Volkswagen, geldt dat ook voor de inruilwaarde en daarom is

het voordeel per saldo gering. Op details is de Citigo wel

degelijk beter dan de soortgenoten. De vormgeving is meer

volwassen en de extra opbergmogelijkheden maken de Citigo

nog praktischer.

Techniek

Skoda Citigo 1.0 MPI 55 kW

Maten en gewichten

Lengte 356 cm

Breedte 165 cm

Hoogte 148 cm

Wielbasis 242 cm

Gewicht 929 kg

Aanhanger n.b.

Aanhanger geremd n.b.

Tankinhoud 35 l

Bagageruimte 251/959 l

Motor en prestaties

Motorinhoud 999 cc

Cilinders / kleppen 3/

Vermogen 75 pk @ 6200 tpm

Koppel 93 Nm @ 3000 tpm

Aandrijving voorwielen

Acceleratie 0 - 100 km/u 13,2 sec.

Topsnelheid 171 km/u

Verbruik gemiddeld 4,7 l / 100 km

Verbruik stad 5,9 l / 100 km

Verbruik buitenweg 4 l / 100 km

CO2 uitstoot 108 gr. / km

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht dat in ieder geval de Up ook uit kwam met een 1.0 3-cylinder turbootje van 105 pk. Waarom staat dat nou weer nergens? En maar zwetsen over haakjes, houdertjes en netjes.

4,4 "op de snelweg". En hoe snel was dat dan? En hoe doen die Up en dat Seatding dat dan?

Dit stukje is duidelijk niet geschreven om te kunnen vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt mij wel op dat Skoda vaak praktischer en wat ruimer is. Dat zie je ook bij de Fabia Combi t.o.v. de Ibiza ST/Polo. In geval van de Greenline is de Fabia (op papier) ook wat zuiniger.

Ben benieuwd wanneer de eerste zich hier aanmeld met een Citigo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lachende derde?

Rijimpressie | Skoda | Citigo

Het zal je wellicht niet ontgaan zijn dat de Volkswagen Up twee broertjes kent: de Seat Mii en Skoda Citigo. In Lissabon hebben we uitgebreid met die laatste kennis kunnen maken. Wordt de kleine Tsjech de lachende derde?

Het segment van de compacte stadsauto wordt steeds populairder en dat is – zeker voor een merk als Skoda - reden genoeg om die kans aan te grijpen. Het merk blijft niet achter en kreeg een Volkswagen Up in handen om die vervolgens met de nieuwe Skoda-logo's, een ander neusje, nieuwe achterklep en gewijzigde zijraamlijn om te dopen tot Skoda Citigo. Omdat het slechts details zijn waarop de kleine nieuwkomer zich onderscheidt van de Up en Mii is het aan Skoda om ook met de (vanaf)prijs uit te pakken. Bijna dezelfde auto voor nog minder geld, dat is immers ‘simply clever’! Helaas is de importeur nog druk in onderhandeling met de fabriek, dus valt daar nog niets over te zeggen. Jammer dat het belangrijke geheim nog niet te ontrafelen is.

Ruim!

De Citigo wordt leverbaar als drie- en vijfdeurs. Wij reden niet zonder reden die laatste carrosserievariant want Skoda verwacht vooral vijf deuren te verkopen. Je hebt dan immers een praktische instap naar de achterbank, waar je bovendien heel behoorlijk kunt zitten. De hoofd- en beenruimte zijn aangenaam verrassend, wetende dat de Citigo met 3.56 meter lengte net even korter is dan de (krappere) Fiat Panda uit de test van vorige week. Voorin zit je op volwassen stoelen met een ruim zitvlak om de bovenbenen te ondersteunen, wat langere ritten comfortabel maakt. Ook hieraan merk je dat de Volkswagen Groep haar kansen heeft benut; wie (opnieuw) toetreedt tot het A-segment moet van goede huizen komen en dat doet de Citigo.

Als het om de bagageruimte gaat troeft de kleine Skoda ook andere tegenstrevers af. Met 251 tot 959 liter is de Up-derivaat de ruimste in zijn klasse. Het materiaalgebruik in het Citigo-interieur is simpel en 'basic': harde zwarte kunststoffen - beige is ook mogelijk - sieren het interieur, evenals deels onbeklede deurpanelen. Glossy elementen zoals in de duurdere Up's te zien zijn vinden niet hun weg naar de Skoda. De Tsjechen kiezen voor ‘doe maar gewoon’ en laten ‘hip doen’ aan de Up over. Of je moet het subtiele aluminium randje om het instrumentarium, de middenconsole en de deurgrepen van de luxere Citigo’s ‘gek doen’ vinden. Ook zien we op de deuren het nodige plaatwerk. Omdat het allemaal goed in elkaar steekt en niet blikkerig klinkt maakt de citigo-cockpit echt wel een verzorgde indruk.

Fijne eenliter

Het VAG-concern heeft ook werk gemaakt van de motortechniek en ontwikkelde een nieuwe eenliter driecilinder die net als in de Up van Volkswagen precies 60 of 75 pk levert. Het motortje leert zich kennen als een verfijnde driepitter die alleen stationair iets trilt, altijd energiek aanvoelt met genoeg trekkracht onderin en dus probleemloos meekomt met het verkeer. Daarbij is het ronkje uit de motorruimte goed gedempt. Met dank aan dezelfde 95 Nm die voor de 60 pk versie paraat staat voelt de instapper in de praktijk - zeker in de stad - nauwelijks zwakker aan. In de rondte schakelen om vooruit te komen is er niet bij, al laat de vijfbak zich wel zeer gemakkelijk bedienen.

In tegenstelling tot de Volkswagen Up laat Skoda de driecilinder altijd zo zuinig mogelijk werken door start/stop-techniek, herwinning van remenergie, 15 mm verlaging en banden met een lagere rolweerstand toe te passen. Dit standaard Greentech-pakket reduceert de CO2-uitstoot tot 96 gram (4.1 l/100km), waarmee de Citigo tot de zuinigste stadsrakkers in het segment behoort. Na een uitgebreide testrit rond Lissabon bleef de verbruiksmeter op 4.8 l/100 km steken. Hoe zuinig de Citigo in het Nederlandse landschap is zal later moeten blijken. Het effect van de verlaging is niet helemaal onmerkbaar: de veerwegen lijken korter en de wangen van de (kleinere) banden moeten meer incasseren. Toch blijft de Citigo zijn mannetje staan en zal ons goed onderhouden wegennet er geen stuiterbakkie van maken.

Na de showroomintroductie van de Citigo in mei wordt kort daarna een semi-automatische vijfbak aan het leveringsprogramma toegevoegd. Het verbruik ligt dan iets hoger (door het ontbreken van start/stop-techniek) maar is nog altijd laag genoeg om in aanmerking te komen voor het complete pakket fiscale vrijstellingen. De voor het eind dit jaar geplande aardgasversie is een echte CO2 kampioen en aast met 79 gram op de erebokaal van de zuinigste non-hybride of diesel.

Leuke uitrustingsmogelijkheden

Zoals eerder genoemd is het nog gissen naar de prijs van de Citigo. Dat geldt ook voor de standaarduitrusting van de verschillende uitvoeringen. Wel staat vast dat Skoda de meeste opties die in de Up leverbaar zijn ook in de Citigo kunnen worden aangeboden. Het uitneembare Move&Fun navigatiesysteem (met aanduiding van bijvoorbeeld LIDL-supermarkten!) en de actieve noodremhulp voor in de stad is de kleine Tsjech op het lijf geschreven. Zonaanbidders en koukleumen zullen het panoramadak en de stoelverwarming kunnen waarderen. Hoewel de Citigo niet zozeer sportief in het leven staat zijn er ook antraciete lichtmetalen wielen en striping 'van voor tot achter' beschikbaar.

Maar...

Kom maar op met die prijzen, Skoda. Dan weten we hoe simply clever de Citigo echt is!

Bron: Autovandaag

http://www.autovandaag.nl/skoda-citigo-de-lachende-derde/?utm_source=nieuwsbrief-05-mar-2012&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief&utm_content=titel&utm_nooverride=1

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennelijk heeft men zich bedacht, en er toch start stop techniek in gestopt. (zie een duidelijk verschilletje met het voorgaande review)

Die aardgasversie is cool! Op een of andere manier zit dat fabrieks-af alleen in te kleine (panda) of te grote auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

post-27-0-90361000-1333206607_thumb.gif

Kort door de bocht: Skoda Citigo 18-02-2012 08:35

Waarom de korte test?

Het ontwikkelen van een supergoedkope auto doe je als autofabrikant zelden meer alleen. Daarvoor zijn de winstmarges te klein. Met als gevolg dat de Citroën C1, de Peugeot 107 en de Toyota Aygo een ééneiige drieling lijn, Ford voor zijn Ka de Fiat 500 als donorauto gebruikt, zowel Nissan (Pixo) als Opel (Agila) zaken doen met Suzuki (Alto resp. Splash) en ook Renault en Daimler/Smart de krachten gaan bundelen voor wat betreft de opvolger van de Twingo en de nieuwe Forfour. Volkswagen vaart evenmin een solistische koers, maar hoeft voor samenwerking niet buiten de concerngrenzen te kijken: zij kan samen met haar dochters Seat en Skoda voldoende schaalgrootte genereren. Met als gevolg dat ook deze merken met een eigen versie van de Up komen. In het geval van de Tsjechen heet die Citigo en die wordt nu in 5-deurs uitvoering hier getest.

.

post-27-0-39470300-1333206625_thumb.gif

Wat voor auto is het?

Voor de test hebben we de basismotorisering uitgekozen van 60 pk/95 Nm, die gekoppeld is aan een handgeschakelde 5-bak. Deze 'geen fratsen' aandrijving past waarschijnlijk het beste bij Skoda, evenals de optionele achterdeuren. De prijzen zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk wordt de Citigo goedkoper dan de Mii en Up. Wees niet verbaasd als u straks al voor 7.590 euro kunt instappen. Dat betekent bijna 1.000 euro besparing ten opzichte van de Volkswagen en ruim 100 euro voordeel in vergelijking met de Seat. Het laatste merk biedt echter 4 jaar garantie op de Mii en er zijn geen signalen dat Skoda dit voorbeeld zal gaan volgen.

.

post-27-0-39206600-1333206666_thumb.gif

Is het wat?

Voor een dergelijk compact model (3,56 x 1,65 x 1,48 meter) is de Citigo dankzij de lange zijn lange wielbasis van 2,42 meter opvallend ruim. Met name de bagageruimte mag er zijn. Daar kan voor 251 liter aan spullen in worden meegenomen en als u de achterbankleuning neerklapt, wordt dit 959 liter. Ter vergelijking: bij de Kia Picanto moet na 200/605 liter de klep dicht. Volwassenen kunnen heel behoorlijk een plek vinden achterin de Citigo omdat zij hun voeten onder de voorstoelen kunnen manoeuvreren. En instappen is dankzij die optionele achterportieren dus geen enkel probleem.

.

post-27-0-65479500-1333206684_thumb.gif

.

Voor gebruik in en om de stad is de Citigo pittig genoeg. De handbak schakelt niet helemaal haakvrij, maar wel licht, direct en kent goed gekozen overbrengingsverhoudingen. Ook de besturing functioneert licht en nauwkeurig, alhoewel de communicatieve kwaliteiten niet overhouden. De overzichtelijkheid van het koetswerk is prima, waardoor je niet extra hoeft te investeren in parkeersensoren. Daar zal de Skoda doelgroep blij mee zijn.

.

De afwerking van het interieur is sober, met minder kleurkeuze dan bij de Up, maar wel zorgvuldig. Ook zijn er degelijke materialen gebruikt. Er zijn voldoende opbergmogelijkheden voor kleine spullen aanwezig, evenals bekerhouders maar net als bij de 5-deurs uitvoeringen van de C1/107/Aygo en bij de Pixo/Alto zijn de achterramen alleen uitklapbaar. Een draaimechanisme zou een te dure grap zijn geworden.

.

post-27-0-61231200-1333206725_thumb.gif

.

Het beste onderdeel van de Citigo (en van de Mii/Up) is het onderstel en de vering. Oneffenheden in het wegdek worden goed weg gefilterd en de Skoda blijkt een erg stijf koetswerk te hebben als het er even ruw aan toe gaat. Aan een vlot tempo op kronkelige buitenwegen heeft de Citigo evenmin een hekel. Van onderstuur heeft hij amper last en ondanks dat de Tsjech maar 929 kilo weegt, ligt hij zeer stevig op de weg.

.

Een sportwagen is het vanwege het bescheiden motorvermogen evenwel niet. Toch hoef je snelwegritten niet te schuwen, ook omdat op tempo windgeruis tot een minimum beperkt blijft. Wel duidelijk aanwezig is de karakteristieke 3 cilinder roffel, maar irritant wordt dat nooit. Het motorgeluid doet je eerder aan een Porsche 911 denken!

.

Remmen (geventileerde schijven vóór, trommels achter) doet de Citigo prima. Het gevoel in het rempedaal is uitstekend en de Skoda komt zonder nervositeit vlot tot stilstand. Wat wil een mens nog meer? City Emergency Braking (CEB), oftewel een remhulp? Het systeem scant via lasersensoren voortdurend de omgeving vóór de auto op eventueel aanrijdinggevaar en kan in een noodsituatie (tot een snelheid van 30 km/u) de Citigo volledig tot stilstand brengen. De motor slaat in dat geval af. Voor de meerprijs (circa 200 euro) hoef je het niet te laten, maar bij de testauto functioneerde de techniek niet feilloos.

.

post-27-0-04082900-1333206777_thumb.gif

Hoeveel sterren?

Vijf (op een schaal van vijf). Ondanks deze laatste kleine smet op het blazoen (die ongetwijfeld bij de vanaf eind mei/begin juni leverbare productiemodellen hersteld zal worden) is de Citigo een zeer goed uitontwikkelde auto die ook na 1 juli in aanmerking blijft komen voor belastingvrijstelling en een tot 14 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. Rijdt u regelmatig grotere afstanden op de snelweg, dan is de circa 700 euro duurdere 75 pk uitvoering waarschijnlijk de betere keuze, maar in en om de stad staat de basisversie uitstekend zijn mannetje.

.

Of de Skoda Citigo te prefereren valt boven de Seat Mii (4 jaar garantie) of de Volkswagen Up (A-merk), is een kwestie van smaak (niet alleen het interieur, maar ook de carrosseriedecoratie is wat eenvoudiger) en dealervoorkeur. Maar wie van de drie het ook wordt, u zult nooit teleurgesteld zijn want het is een bovengemiddeld aantrekkelijk trio.

.

post-27-0-04082900-1333206777_thumb.gif

Bron: auto internationaal

aangepast door EdK
bron vermelding
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

https://mediaportal.skoda-auto.com/resource/documentation/manuals/nl/Citigo/03-2012/Manual/A00_Citigo_OwnersManual.pdf

Voor degene die op het punt staat of al bezig is met de bestelling van de CityGo van Skoda, je kunt hier dan alvast de Nederlandse handleiding van de wagen downloaden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 3 maanden later...

Skoda Citigo 1.0 Ambition

Lachende derde

Na een geslaagd één-tweetje tussen de Volkswagen Lupo en de Seat Arosa wist het grote

VAG-concern de afgelopen jaren nauwelijks voet aan de grond te krijgen in het booming A-segment.

De kleurloze Fox speelde niet meer dan een schaduwrol, maar met de Up hoopt Volkswagen het succes

uit vervlogen tijden nieuw leven in te kunnen blazen.

Moest de Fox de kar nog alleen trekken, van de Up is er weer een Seat-afgeleide in de vorm van de Mii.

Sterker nog: er is zelfs een lachende derde.

Skoda gaat het met de Citigo voor het eerst in haar historie ook proberen in de miniklasse.

Eeneiige drieling nummer twee De Citigo landt bepaald niet in een gespreid bedje, zoveel is zeker.

Het A-segment is weliswaar hot, maar de concurrentie is er moordend.

Kia verkoopt haar Picanto als warme broodjes en ook de Frans-Japanse drieling C1, 107

en Aygo - het al wat oudere eeneiige trio - is still going strong.

De volwassen eerste indruk die de Citigo achterlaat, spreekt in ieder geval alvast in het voordeel van de

fiscaalvriendelijke Tsjech.

Daarbij wordt de compacte Skoda natuurlijk in het zadel geholpen door het broederschap met

Volkswagens benjamin, de Up.

De familieband met de Up ligt er optisch dik bovenop: achter het Skoda-neusje is het Up-design wat de

klok slaat.

Overgoten met een Skoda-sausje, dat dan weer wel.

De markante knik in de zijruiten van de driedeurs Up ontbreekt bijvoorbeeld en ook de doorlopende achterruit zien we niet terug op de Skoda.

Zo blijft de Citigo (net als de Mii) toch nog een beetje het no-nonsense-broertje van de hippere Up.

Wil je van je Citigo iets frivools maken, dan ben je aangewezen op de uitgebreide accessoirelijn met

spoilersets, wielen en zelfs bestickering die Skoda aanbiedt.

Simplicity

Fratsen hoef je ook binnenin de Citigo niet te verwachten.

De materialen zijn niet overal even mooi, maar doeltreffend is het allemaal wel.

Het netjes afgewerkte dashboard is simpel opgezet en de intuïtieve bediening

maakt dat zelfs de grootste digibeet met de Citigo uit de voeten kan.

Ook het optionele, spraakgestuurde navigatie- en voertuiginformatiesysteem ‘Move & Fun’ werkt kinderlijk eenvoudig.

Het staat bovenop het dashboard en daardoor snijdt het mes aan twee kanten: je hoeft je ogen

nauwelijks van de weg te halen én hebt tegelijk lekker veel aflegruimte tot je beschikking.

Over ruimte gesproken: vanbinnen biedt de Citigo opvallend veel plaats aan zowel personen als bagage.

De kofferbak slikt met een forse 250 (tot 950) liter meer dan menig andere stadsmini en ook op de

achterbank is het ruimteaanbod alleraardigst.

Voorin zit je zelfs erg ruim. Goed meubilair draagt bij aan een fijne zitpositie, al is het fijn beetpakkende stuurwiel helaas niet in diepte verstelbaar.

Nog zo’n missertje is de rechter zijruit, die niet vanaf de bestuurdersstoel is te bedienen.

Waarom de hoedenplank niet mee scharniert met de kofferklep, is ons eveneens een raadsel.

Jammer dat juist aan deze kleine details niet even iets meer aandacht is besteed.

Pittig, gecultiveerd en zuinig

De volwassenheid van de Citigo komt tijdens het rijden nog eens extra aan het licht.

De driecilinder onder de kap is niet groter dan een pak melk, maar blijft opvallend eenvoudig op de been.

Zolang de toerenteller maar tussen de 2.000 en 5.000 rpm blijft, heeft het blokje het prima naar z’n zin.

Onder de 2.000 rpm had ‘ie iets meer fut mogen hebben; boven de 5.000 rpm komt de klad erin.

Vanuit stilstand staat de ‘100’ in dertien tellen op de klok, waarna de Citigo het bij 171 km/h voor gezien houdt.

Nette cijfers voor een stadsauto; niet meer, niet minder.

Het gecultiveerde motorkarakter van de Citigo weet het niveau van veel andere stadsrakkertjes wél te

ontstijgen.

Het typisch roffelende driecilindertje houdt zich door de goede isolatie keurig op de

achtergrond, waardoor de kleine Skoda je zelfs op de snelweg nooit het idee geeft met een stadsautootje

onderweg te zijn.

Dat zien we ook wel eens anders, zelfs bij motoren die meer vermogen leveren dan de

75 pk die de Citigo op z’n voorwielen loslaat.

Enkel bij een stevige acceleratie heeft de motor de neiging om een keel op te zetten.

Gulden middenweg

Over het brandstofverbruik zijn we eveneens te spreken.

De fabrieksopgave is haalbare kaart en wie de schakeladviezen opvolgt,

komt met een beetje anticiperen zelfs verder dan de opgegeven 1 op 23,8. Kanttekening daarbij is wel dat de schakelindicator er één

van het overenthousiaste soort is.

Vooral tussen 30 en 60 km/h is het flink roeren, waarbij de geringe tempoversnelling verklapt dat ook de motor soms moeite heeft om

het allemaal te behappen.

Een fractie later schakelen is de oplossing en ook dan blijkt het theoretische verbruik alleszins reëel.

Waar de Citigo verder in uitblinkt, is z’n wegligging.

Die is ongekend goed voor een auto uit het A-segment.

Eerder wist de Up ons op deze discipline al te overtuigen, al maakte diens (optionele)

sportonderstel ‘m wel wat stug.

De Citigo moet het zonder dat sportonderstel doen en is daardoor weliswaar een tandje minder strak, maar in de dagelijkse omgang des te prettiger.

Sturen en schakelen doet de Citigo nog altijd prima. Heel zwaar gaat het allemaal niet, maar gelukkig

komt het evenmin in de buurt bij de wel erg lichte bediening die sommige concurrerende mini’s bieden.

Skoda heeft een mooie middenweg gevonden die zowel in de stad als op de snelweg eigenlijk prima voldoet.

Upside down

En dan de hamvraag: gaat de Citigo het A-segment op z’n kop zetten?

Eerder al zette de Picanto het populaire Frans-Japanse trio op scherp en ook de kleine Tsjech lijkt de al wat verouderde drieling

gemakkelijk de baas te kunnen.

De Citigo maakt in alle opzichten een bijzonder volwassen indruk en voelt daardoor allerminst aan als de eerste de beste stadsmini.

Op wat kleine praktische missertjes na valt er maar weinig aan te merken op Skoda’s nieuwe benjamin.

De bewezen kwaliteiten van de Up en het voor Skoda kenmerkende lagere prijskaartje lijken de gouden combinatie om van dit kleintje een groot succes te maken.

Plus

+ Veel zit-, bagage- en aflegruimte

+ Degelijke wegligging

+ Prettige motor

Min

- Stuurwiel niet in diepte verstelbaar

- Onlogische ruitbediening

- Hoedenplank scharniert niet mee

Bron met foto's en specs: http://www.rijtesten.nl/afdrukken/727/skoda_citigo_10_ambition.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Net kwam ik deze test tegen bij Autobild. Hoewel waarschijnlijk bedoeld als verkoopartikel voor de Adam gaat dat niet helemaal goed... Daar wordt de Adam vergeleken met de Mini, Twingo, Picanto en de CITIGO!

Verrassend komt de Mini er als laatste uit en de Citygo als "beste", hoewel hij dat met name op de eindstreep het op basis van de prijs wint.

Zonder zwakke punten valt de citygo met name positief op door zijn goede rijeigenschappen (op de mini na de beste) het goede rondomzicht en het (relatief) lage verbruik. Verrassend: hij heeft kennelijk de grootste kofferbak van allemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij op dat er zoveel te koop staan (750 op www.gaspedaal.nl) en bijna allemaal van bouwjaar 2012 hagelnieuw. Dit vind ik geen goed teken voor zo'n nieuw model.

Crisis ?

Dit is altijd zo hoor, deze Citigo's die te koop staan zijn gewoon de demostratiewagens van de dealer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook zo dat ze bij actiemodellen (à la de Tour of Arctic) moeten intekenen bij Skoda en soms wel een minimum aanatal moeten aanschaffen. Die staan dan wel op voorraad in de showroom en in de verkoop. Het zijn dus naast de demo's ook echte nieuwe auto's, maar dan actiemodellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Even achter het stuur gaan zitten bij een Citigo in de showroom. Viel helemaal niet tegen: goede instap, goede zit. Wel moet de stoel zo hoog, dat ik wat teveel plafond in het zicht heb. En wat zoveel auto's hebben: je ziet niet hoe lang de neus is, je ziet de motorkap niet. Daar hou ik niet zo van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe