Ga naar inhoud

olieverbruik


joostben
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil het volgende vragen.

Ik ga misschien een Octavia 1.8 TSI kopen. Nu lees ik in het instructieboekje dat Skoda een olieverbruik van 0.5 liter per 1000 km normaal vindt.

Mij komt dit ontzettend hoog over.

Wat zijn de ervaringen van anderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Joost, een olieverbruik van een 0,5 L per 1000 km is acceptabel, is het verbruik hoger dan is er iets mis. Vooral bij een nieuwe auto kan het verbruik in het begin wat hoger zijn, maar veel minder dan een 0,5 L/1000km. In de praktijk zal het verbruik minimaal zijn, maar controleer in het begin je oliepeil regelmatig. Natuurlijk doe je dit als de auto wat langer heeft stil gestaan en goed vlak staat.

Zelf heb ik in de eerste 15.000 km er ruim een 0,5 L bij moeten gooien.

Tip: Controleer als je de auto hebt opgehaald het oliepeil. Het kan zijn dat het peil al tegen het minimum aan staat. In dat geval zou ik even bij de dealer langs gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die stelling dat 0.5 liter per 1000km normaal zou zijn, is puur om claims te kunnen afwijzen, er is toch echt iets niet in orde als een auto dergelijk veel olie gebruikt, ook tijdens inrijden is dit te veel.

15 liter op 30k km-er. Dure grap met de prijzen van de longlife olie tegenwoordig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben we het over een brommertje met Shellina/ 1:500 mix erin :lol: ? Een halve liter per 1000 km is wel wat veel.

Bij mij ging er bij 27000 een lampje branden (oranje) en heeft de garage er een klein litertje bij in gegooid.Lijkt me redelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu inmiddels ruim >40KKm gereden met de 1.2 TSI DSG-7 Roomster en alleen tijdens de vakantie (heftige ritjes in de bergen en over de Autobahn) een klein beetje olie hoeven bij te vullen.

Maar sinds de laatste beurt (bij 30KKm) is het peil nauwelijks gezakt.

Ervaringen met mijn O2 2.0 TDI (waar ik bijna 190KKm mee heb gereden) waar iets anders. Vooral bij rasante Autobahnfahrten, moest je nog wel eens wat olie bijvullen. En vooral een koude motor sterk belasten, kostte olie. Ik probeerde dat altijd te vermijden, maar soms kon je niet anders.

Maar voor de rest viel dat ook reuze mee. Tussen twee beurten in (om de 30KKm), ging daar nooit meer dan een kwart liter bij.

Zo zaten we vaak in een hotel ergens aan het eind van een bergweggetje. En als je dan 's-ochtends wegreed voor een dagtripje, was de motor natuurlijk erg koud. Maar opwarmen doet zo'n TDI nauwelijks, zeker bergaf niet. Dus je reed het eerste half uur vaak met een koude motor, terwijl je toch af en toe een steiginkje van 10-15% moest nemen. Dan kon je merken dat de motor gewoon een beetje 'rauw' liep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit olieverbruik melden alle automerken in de gebruiksaanwijzing. Heb ik mij ook altijd over verbaasd. In de praktijk heb ik dat nog nooit meegemaakt, wat op zich al een bewijs is dat er bij een 0,5 ltr/1000km wel degelijk iets niet goed is. Ik denk ook niet dat een automerk ermee wegkomt als je het zou aanvechten. Ik denk dat een echte deskundige op dit gebied er pap van maakt. Om die reden zou ik die Octavia niet laten staan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de jaren '90 durfde VAG in het instructieboekje zelfs schrijven dat een verbruik van 1 liter op 1000 km normaal was. Als ze er nu al 0.5 liter van maken, is dat al een hele vooruitgang. Gewoon om zichzelf in te dekken is dat. Geen enkele motor verbruikt in praktijk zoveel olie zonder dat er iets mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Bij mij dus zorgwekkend?

Zolang er longlife olie inzat heb ik nog nooit iets bij hoeven vullen (eerlijk gezegd ook niet vaak gepeild hoor).

ik moet gewoon om de 15000 k, de macht van PON.

Net gekeken; bij de 31000 km hebben ze er 10W40 ingegooid en sindsdien merk ik echt verbruik.

Een tijd geleden kreeg ik zelfs een oranje waarschuwing lampje en bleek mijn olie nivo inderdaad op minimaal te staan (schat dat dat rond de 37000 km was) natuurlijk bijgevuld. Gisteren (bijna 40000 km) olie nivo alweer half.... (nog niet bijgevuld).

Géén HD :P vlekken op mijn oprit, dus verbruik (hoewel ik wel zie dat het blok hier en daar zweet, al roestig is en er eigenlijk niet uitziet)

Maar even goed in de gaten houden dus :zuster:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou haast zeggen ga naar een wasbox en ontvet de gehele motor en motorcompartiment en vul ter plekken je blok tot het juiste pijl

Uiteraard rekening houdend dat je op vlakke vloer staat.

Ga dan een ritje maken en kijk na half uur thuis weer te zijn of je al olie kwijt bent

En of het blok al weer begint te zweten !

Zo ja voor beide of één van beide dan zou ik niet te lang wachten met aankijken en toch gauw even de dealer aandoen.

Want de verbruikscijfers die je nu hebt zijn niet normaal als je die spiegelt tegenover andere 1,2 TSI rijders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan.

Dat zweten is natuurlijk relatief, ik zag wat plekjes, maar ook op vele plaatsen al roest...

Zal ook eens alle kilometer standen opschrijven als ik wat doe.....nu blijft het een beetje gokken voor me.

Tja... precies dezelfde motor, zoals geschreven de macht van PON die vindt dit en dan moet het ook zo (net als die trommeltjes achter bij mij ipv schijven zoals de rest van de wereld).

aangepast door Ron467
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu weet ik niet wat je instruktieboekje opgeeft mbt de te olie die je behoort te gebruiken

Maar als men dan andere olie gaat gebruiken (10W40) dan fronsen mijn wenkbrouwen wel wat de reden hiervan is

En een koppakking die begint te zweten is niet goed want die hoort gewoon dicht te zijn

En vanuit mijn verleden met een zwetende koppakking bij een motorfiets was het een voorbode van ...... juist dat de koppakking er uiteindelijk tussenuit lag en koelvloeistof en olie niet meer gescheiden waren en er heel veel van beide vloeistoffen toen op straat lagen.

En nu wil ik je niet angstig maken hoor hiermee, want elk geval is weer anders, maar hou het wel goed in de gaten en bij twijfels gewoon een dealerrit maken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar komen ze toch ook deels weer op terug, de nieuwe Fabia GL's hebben bijv. gewoon weer voor en achter schijven....

Heb mijn olie nog niet zelf hoeven bij te vullen, maar de mijne moet dan ook elke 15K voor onderhoud, en dat is zo'n beetje om het half jaar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oprit is een beetje schuin, nu stond hij met de neus naar boven toen ik half vol aflas.

Toen het olielampje ging branden stond hij naar benee.... (was echt redelijk laag dus). toen op vlakke vloer bijgevuld tot bijna max. (net geen liter over 6000 km dus).

Net even gereden en weer gemeten (met neus naar benee) nu ca 80% vol. Maar dus wel wat verbruik.

Tja ik heb toen ik ´m net had, eens lopen praten of ik geen longlife interval kon krijgen omdat ze er toch ook van die dure olie ingooiden, maar dat mocht niet van PON en prompt gooien ze de volgende beurt dus die 10W40 erin......

Net nog gekeken en wat foto´s gemaakt: in mijn hoofd was het erger, maar zand en zeelucht maken het er niet mooier op. Vooral het oxideren van het aluminium en de andere roest vindt ik erg snel voor een auto van oktober 2010.post-49-0-75714200-1334494451_thumb.jpg

Het zweten is eigenlijk alleen onder/achter het oliefilter, zou zelfs door onzorgvuldig vullen/wisselen veroorzaakt kunnen zijn. De roest en corrosie (ja ik weet dat dit hetzelfde is, maar voor het onderscheid tussen gewoon metaal en aluminium) is duidelijk te zien dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of het echt helpt (feb 2011 - nog niet zoals hierboven, heb nog nooit onder dat plastic gekeken trouwens), maar ik spuit mijn motorkap (en inhoud) eens in de zoveel wasbeurten af in de wasbox. Is een speciale optie voor. Kreeg hier nog complimenten voor tijdens de laatste M&G. Terwijl ik er niks geks voor gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen het olielampje ging branden stond hij naar benee.... (was echt redelijk laag dus). toen op vlakke vloer bijgevuld tot bijna max. (net geen liter over 6000 km dus).

Waarschijnlijk zal dit volgens de dealer nog geen probleem zijn, maar lijkt mij toch redelijk veel. Steeds opletten en regelmatig bijvullen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja zilte zeelucht is funest, kom vanwege werk regelmatig op terschelling en ook daar hoor je de eilanders klagen dat veel dingen meer onderhoud nodig hebben door dat zand en zeelucht.

Maar goed , als ik goed begrijp dan is de 10W40 dus gewoon de olie die ook wordt opgegeven door de fabrikant.

En mbt olie pijlen en bijvullen hou altijd rekening met de volgende punten.

Zorg dat de wagen vlak staat

Dat hij het laatste uur niet heeft gedraaid zodat alle olie heeft terug kunnen lopen

Pijl je na net je motor stilgezet te hebben dan zit nog veel olie in het blok wat nog moet terug lopen en op dat moment heb je dus een foute meting

Maar zou in jouw geval het even goed in de gaten houden, en is er en blijft er een hoog verbruik dan eens met je dealer in overleg gaan of dit niet kan verholpen worden !?

En die roest etc, als het je ergert dan misschien even alles zoveel schoonmaken en behandelen met het één of ander !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je foto van het motorcompartiment is helaas niet de bovenkant van de laadluchtkoeler te zien.

Deze zit meer onder de ruitenwissers aan de achterzijde van de motor, maar is wel goed toegankelijk.

Bij sommige 1.2 TSI's, ook bij forumleden, blijkt een aantal van de 6 bevestingsbouten los te zitten en is er (lichte ?) ollelekkgage

waar te nermen.

Ik zou er in elk geval naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal er naar kijken, rechts bovenin?

Maar begrijp niet hoe er daar olielekkage kan optreden. Luchtinlaat toch?

links boven in heb ik dat slangetje wel met een tie-rap vast gezet wegens trillen (tijdens stationair).

Ik erger me eigenlijk pas aan dingen als er me op gewezen wordt, ik ben een gemakkelijk mens en daar maakt men wel eens misbruik van.

:hippi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe