Ga naar inhoud

VAS 5054A (VAS-PC V19)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar weken de stoute schoenen maar eens aangetrokken en ben op zoek gegaan naar VAS en de benodigdheden hiervoor.

Het idee kwam eigenlijk n.a.v. artikelen die ik Ebay zag, begon wat te lezen over VAS, wat je er mee zou moeten kunnen en ook niet onbelangrijk; wat het kost.

Ofwel een week of 2 later had ik mijn VAS 5054A binnen. Kreeg er netjes een paar CD's bij met VAS-PC (de software). Hierbij ging het op versie 19 Engels, maar je zal natuurlijk net zien dat de CD voor Skoda er niet bij zit. Even verder zoeken dus...

post-2-0-27531200-1327342467_thumb.jpg

Zo zag het er eruit. De USB kabel en de VAS connector zaten elk in een eigen luxe hersluitbaar anti-statisch zakje, 1 CD met de basis software, 3 CD's met de aanvullende software en verder nog wat stickers die uiteindelijk doen lijken alsof je het echte product in handen hebt. Al met al niet van echt te onderscheiden!

Inmiddels versie 19 van VAS-PC (Base) Nederlands gevonden incl. alle meest recente versie van de andere VAG merken. Vanmiddag de boel geïnstalleerd in een VM en overgezet naar de Mac. Al snel werd me duidelijk dat ik er nog niet heel veel van snap, maar dat maakt het des te interessant om je er verder in te verdiepen.

Voor wie nu nog niet weet waar ik het over heb. VAS is wat de dealer gebruikt om de auto uit te lezen (vaak een mobiele PC in de werkplaats). Dat is ook de reden waarom de dealer niet veel kan met VCDS handleidingen, VAS werkt totaal anders.

Bij deze deel ik dus mijn eerste ervaringen met jullie.

post-2-0-50443100-1327270100_thumb.jpg

De aanwezige modules

post-2-0-25253400-1327270124_thumb.jpg

Onderdelen van Module 09

post-2-0-84850100-1327270125_thumb.jpg

Opties bij Module 09

post-2-0-05944400-1327270125_thumb.jpg

Aanpassingen (Adaption). Zoals te zien moet je een getal invoeren en bevestigen met Q. Hier ben ik niet verder gegaan.

post-2-0-75264000-1327270126_thumb.jpg post-2-0-63516000-1327270127_thumb.jpg

Dit vond ik ergens anders bij wagenspecifieke instellingen.

Ik weet dat er weleens handleidingen rondgaan die juist in VAS 'geschreven' zijn. Dus als jullie nog wat hebben aan VAS input dan is het van harte welkom. Ik heb al een VAS handleiding doorgenomen, staat een boel info in over wat de software doet maar natuurlijk geen inhoudelijke instellingen.

aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ziet er indrukwekkend uit Ronald. Heb je alleen de software of ook de hardware om aan te sluiten op je diagnose-stekker?

Deze software ziet er inderdaad heel anders uit dan VCDS.

Ik ben benieuwd of er meer mensen (behalve dealers) ervaringen hebben met dit pakket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, Sorry. Komt niet helemaal duidelijk naar voren; VAS 5054A is de stekker als het ware. De getoonde screenshots kunnen dus ook niet zonder die dongle/stekker gemaakt worden. Leuke van deze stekker is dat deze via Bluetooth (en dus tot een meter of 10 draadloos) gebruikt kan worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een poos zoeken gevonden rond de 50 pond incl (+/- 60 euro). verzendkosten vanuit (hoe kan het ook) China. Schijnen wel veel verschillende versies te zijn (intern). Met name UDS (protocol geloof ik) werkt dan niet totdat je een 'patch' uitvoert door één of ander xml bestand te plaatsen. Ik heb er iig geen last van gehad.

Zal nog wel een foto van het ding plaatsen zoals ik hem kreeg. netjes in koffertje, met bluetooth dongle voor de pc, usb kabel en de cd's. Hier zit nu ook mijn VCDS kabel bij smile.gif

aangepast door PC-fre@k
Prijs klopte niet, heb het even opgezocht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, anders had ik het ook niet gekocht. Heb trouwens een foto toegevoegd van hoe het er zo'n beetje uit ziet. Ik gok trouwens dat de monteurs die hier rondlopen wel weten hoe het ding werkt. Is er bijvoorbeeld ergens een plek waar de aanpassingen beschreven staan? Bij VCDS zie je wat je doet, hier moet je echt zelf eerst met een nummer over de brug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er hetzelfde aan? Verhaal in de FP moet het eigenlijk wel duidelijk maken samen met de screenshots. VAS is officieel voor de dealer, VCDS is wat men aan de hand daarvan heeft gemaakt als goedkoper alternatief voor de liefhebber (en soms ook garage). Werking van de software komt op de structuur na verder eigenlijk helemaal niet overeen zoals te zien.

Vandaar ook dat ik amper weet waar ik moet beginnen. Ben al begonnen aan de handleidingen (totaal iets van 400 blz).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Met de VAS kan je alles maar dan ook alles, vcds is beperkte software. Met vcds kan je bepaalde zaken niet programmeren of kan je bepaalde modules niet bereiken.

Ik zou wel opletten met chinese clone adapters, deze kunnen in bepaalde gevallen meer schade toebrengen dan je er plezier aan hebt.

Volgens ik hierboven lees kost de clone 40pond, dit terwijl de originele vas 5054A bij de dealer rond de 1000euro gaat.

Met andere woorden als je niet professioneel met auto's bezig bent heb je meer dan genoeg aan de vcds software.

Alles wat je wil wetten over vcds kan je terug vinden op gerrit speek zijn website.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb het op Ebay gekocht, gewoon de goedkoopste opgezocht, even gekeken hij wel alles meelevert en wat zijn reputatie is.

Uiteindelijk bleek de verkoper in dit geval geen Skoda disks mee te leveren en enigszins verouderde VAS 19.x van de andere VAG merken. Zie ook mijn FP.

Volgens mij is hij wel wat duurder geworden, maar dit was hem: http://www.ebay.com/itm/260917060152

  • Like 2
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 8 maanden later...

Mmmm..... voor de VAS heb ik de hotfix voor versie 19.01.01 inmiddels getest. Deze werkt. Ik heb ook een torrent naar ECU-flash files, ik weet alleen nog niet of ik me hieraan wagen ga. Ik zag eveneens een lijst met codes voorbij komen, maar kon deze slechts inzien. Ik moet nog even proberen hoe ik ze downloaden kan. (Anders maak ik er wel even print-screens van.)

Op mijn werk toch maar even een poging gedaan de lijst te downloaden, download nu wel, kan het alleen niet un-rarren.... (dus weet niet precies of dit de juiste is).

Klopt het dat ik het niet kan uploaden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

uploaden hier gaat wel maar is gelimiteerd mbt de file grote (Mb)

Indien je het gepost wil hebben even een PB versturen naar PC-Fre@k en daar even mee in overleg gaan hoe dit op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe