Ga naar inhoud

Aanpassing regels B rijbewijs


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Gezien het feit dat ik eigenlijk met m’n sloep de caravan niet zou mogen trekken (de maximale massa van de combinatie 2078 auto + 1500 Caravan > 3500kg) houd ik al een tijdje in de gaten wat de regels gaan worden voor het nieuwe Europese rijbewijs. Er waren geruchten dat de grens van 3500 kg voor de combinatie opgetrokken zou worden naar 4250 kg. Dat gaat helaas niet gebeuren en dus moet ik voor m'n combinatie BE gaan halen. Er komt een tussenvorm als B+ rijbewijs. Daarmee mag je een combinatie besturen tussen de 3500 en 4250 kg. Hiervoor moet je (in Nederland, ik weet niet hoe het in België zit) gewoon een BE examen af gaan leggen en vervolgens kun je kiezen voor BE of B+.

Daarnaast komt er een beperking voor het BE rijbewijs (als je dat na januari 2013 gaat halen). Nu mag je met BE in theorie een onbeperkte massa trekken, zolang het trekkend voertuig niet boven de 3500 kg komt. Dit wordt maximaal 3500 kg voor de aanhanger + 3500 kg voor het trekkend voertuig.

Kortom ik denk dat ik dit jaar m’n BE maar eens ga halen, kijk maar even of je er wat mee kunt / doet. ;-)

factsheet-veranderingen-in-rijbewijscategorie-b.pdf

aangepast door EdK
0 teveel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik BEn blij dat ik dat BE-rijbewijs 10 jaar geleden al BEhaald heb.... Want het wordt er allemaal niet duidelijker op....

[...]Daarmee mag je een combinatie besturen tussen de 3500 en 4250 kg. [...]

Ik ben normaal gesproken wel de laatste die een ander op z'n typos wijst (want waarom zou je?), maar hier staat een nulletje teveel en dat kan wel eens verwarring gaan geven. Misschien is één van de mods daarom BEreid om het even weg te halen?

aangepast door EdK
ook een 0 teveel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet me er ook maar eens toe zetten. Hoorde al eerder zoiets maar neem eigenlijk niet de tijd om daadwerkelijk de stof door te nemen en een examen te boeken... (en natuurlijk even oefenen met een flinke boedelbak (A) )

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt wel mee hoor. Ik heb wel les genomen (2x een halve zaterdag) en daarnaast heb ik nog op een zondag met de bus+aanhanger van mijn zwager op het industrieterrein de bijzondere verrichtingen geoefend (bocht achteruit, 30 meter recht achteruit, achteruit inrit parkeren).

Tijdens het examen werd er vooral op gelet of je je er bewust van bent dat je met een meter of 6 en zo'n 1.200 kilo extra op pad bent en dus geen fietspaden, zebra's etc blokkeert als je stopt voor rotondes of kruisingen. En dat je ook bij het afslaan heel goed in je spiegels kijkt, zodat je niet een fietser "meeneemt" aan de binnenkant van de bocht.

En daarnaast keek men of je de exacte CBR-volgorde beheerst van het aan- en afkoppelen van de kar. Dat lijkt een lachertje, maar is een serieus onderdeel van het examen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat mij weerhoudt zijn de kosten. Het komt alles bij elkaar op zo'n 550 euro en dat vinnik een boel geld om te kunnen rijden met een combinatie die 87 kg te zwaar zou mogen zijn.. Maar ja, ik gok dat een bekeuring ook niet mals zal zijn. Om nog maar te zwijgen over de vraag of je überhaupt verzekerd bent als je zo de weg op gaat..

Ik denk dat ik maar eens door de z/dure appel heen moet bijten, dan ben ik er ook voor altijd vanaf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bekeuringen voor dit soort overtredingen zijn enorm. Plus dat je de handel ter plekke kunt laten staan, tenzij één van je reisgenoten wel over het juiste rijbewijs beschikt. Maar wat veel belangrijker is: je bent niet verzekerd, omdat je niet over het juiste rijbewijs beschikt om de combinatie te besturen.

Dat laatste was voor mij destijds het zwaarst tellend argument om er niet langer over na te denken, die kosten te slikken en dat BE-rijbewijs te gaan halen.

Want je wil niet weten hoe zeer je de pineut bent als je een ongeval oploopt en je bent niet verzekerd.... Je draait dan persoonlijk op voor die specifieke schade, terwijl het de rest van je leven knap lastig wordt om nog verzekeringen te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geldt het niet verzekerd zijn ook als je de weg opgaat met BE rijbewijs en de aanhanger is zwaarder dan de maximaal toegestane trekgewicht van het trekkend voertuig? Mijn schoonouders hebben een A4 die 1300 kg mag trekken en willen op pad met onze caravan (hebben we gezamenlijk aangeschaft). Die is op papier leeg al 1170 kg, dus ik gok dat als ie aan de auto hangt hij rijkelijk over de 1300 kg gaat..

Nu zijn ze wel op zoek naar een andere auto, maar ik denk dat als blijkt dat ze niet verzekerd zijn, de zoekactie wat versnelt gaat worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij te zware lading ben je ook niet verzekerd inderdaad. En 130 kg laadvermogen is snel verbruikt... Je kunt natuurlijk zoveel mogelijk bagage in de auto doen, maar die heeft ook een maximaal laadvermogen. De kogeldruk van de caravan moet je trouwens aftrekken van dat laadvermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kogeldruk van de caravan moet je trouwens aftrekken van dat laadvermogen.

Net wat Bakkertje zegt: logisch! Alleen denk ik dat dit vaak "vergeten" wordt! Mijn vader reed vroeger ook altijd met sleurhut en die hield er ook geen rekening mee hoorde ik net!

Vandaar dat je ook vaak ziet dat de koplampen te hoog schijnen 's-avonds als ze de kogeldruk vergeten zijn erbij te tellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat je ook vaak ziet dat de koplampen te hoog schijnen 's-avonds als ze de kogeldruk vergeten zijn erbij te tellen?

Dat is niet direct een gevolg van overbelading. Vaak is dan de kogeldruk (veel) te hoog, waardoor de auto achter teveel inzakt (hefboomeffect op de achteras). Dat staat in principe los van de belading van de auto, want dit effect heb je ook als er geen lading in de auto ligt. Maar goed, als de auto al vol ligt, is de kans wel groter dat dit optreedt.

Maar soms is het ook een kwestie van noodzaak tot hulpveren (zoals bij de OII combi) - dat verhoogt niet de maximale kogeldruk noch het laadvermogen, maar voorkomt wel het te ver inzakken van de achtervering.

In ieder geval is het slim om bij het trekken van een aanhanger de koplampen iets naar beneden te richten. Dat gaat heel eenvoudig met de regelaar op het dashboard (bij Xenon uiteraard niet nodig, daar is automatische hoogteverstelling bij inbegrepen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja DE heb ik ook in de kast liggen in pakken van 500 gram :notworthy:

maar voor de rest A en B

en zolang de werkgever niet betaald zal het geen BE worden

Trouwens het A rijbewijs wordt ook weer redelijk op de kop gegooid als ik het goed heb gelezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik ben begonnen met motorrijbewijs en hier 20+ jaar op gereden

Toen vond ik het pas nodig voor mezelf om me rijbewijs voor die 2 wielen teveel te gaan halen

en tsja toen was E al geschijden van het B rijbewijs

Maar ik heb op werk zo af en toe wel eens een aanhanger erachter zitten, en vaak politie gehad die dan inhaalden en keken

Maar tsja dan zien ze een ouwe l#l achter het stuur met grijze haren en geven ze weer een dot gas.

Maar ik heb het privé niet nodig en indien me werkgever het wel nodig vind dan mag hij het me aanbieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nagenoeg alle verzekeraars sluiten dekking uit, zodra je in strijd handelt met de verkeersvoorschriften. Rijden met (teveel) drank op is daar bijvoorbeeld één van, maar te zwaar beladen auto en/of aanhanger valt daar ook onder. Zie daartoe de polis en dekkingsvoorwaarden van je verzekeraar.

Als je auto en/of aanhanger te zwaar beladen en/of de kogeldruk te hoog is, is dat strafbaar:

Voor iedere personenauto, aanhanger en vrachtwagen is een toegestane maximum massa vastgesteld. Dat staat vermeld in het kentekenbewijs of (bij vrachtwagens) in het kentekenregister van de oplegger. Weegt het voertuig meer, dan is er sprake van overbelading en dat is strafbaar. Ook zijn er grenzen voor de aslast en koppelingsdruk die niet overschreden mogen worden.

En van de redenen om overbelading aan te pakken is dat het invloed heeft op de remvertraging en dus op de verkeersveiligheid. Daarnaast veroorzaakt overbelading veel schade aan het wegdek en is het in het beroepsgoederenvervoer een vorm van concurrentievervalsing.

(Bron - ongeveer halverwege de pagina).

Hier kun je zien wat de bijbehorende boetes zijn.

Overigens hanteert de politie bij controles doorgaans een kleine marge en vaak volstaat het om de verswatertank ter plekke te legen en wat zware dingen in de auto te leggen, indien die nog niet vol beladen is.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja probleem is ook dat de gemiddelde nederlander zowat ze halve huis mee op vakantie wil nemen

Want we willen wel graag naar het buitenland toe, maar het eten daar is toch anders ( gek he ) en vandaar dat we ook maar alles meeslepen aan eten en drinken en luxe goederen.

Wat dat betreft zou elke caravaanrijder eens een 2 of 3 jaar op de motor met vakantie moeten gaan en dan niet luxe huren maar tentje achterop en gaan met die banaan.

Ben van overtuigd dat je daarna de mens met een geheel andere blik de auto en of caravaan zal gaan laden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn deze zomer voor het eerst met de auto naar Frankrijk op vakantie geweest (daarvoor altijd vliegen). Dat werkt ook heilzaam voor de hoeveelheid bagage die mee ging: alle spullen voor 2 weken vakantie met 3 personen paste keurig onder het afdekzeil, verder geen losse zooi in de auto.

Het enige dat wij meenemen van thuis, ook als we gaan vliegen, is een paar kilo kaas - dat halen we dan bij Cono en wordt vacuüm geseald. Wij zijn alledrie nogal kaas-eters en in het buitenland is "gewone" kaas doorgaans niet te eten maar ondertussen wel schrikbarend duur, als het al verkrijgbaar is. Voor de rest doen we het met wat er lokaal verkrijgbaar is. Daar ga je toch voor op vakantie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Cyrus: dat het strafbaar is, ben ik helemaal met je eens. En zeker bij een grove overbelading kun je fors in de problemen komen. Maar ook als in de voorwaarden staat dat "bij overbelading" dekking wordt uitgesloten, zal een rechter daar in de praktijk nooit direct een oordeel op baseren. Er zit nogal een verschil tussen een overschrijding van 25 kg en een van 250 kg, om maar even te charcheren. Het is allebei overbelading, maar het is niet vanzelfsprekend zo dat in beide gevallen een beroep op niet-verzekerd zijn gehonoreerd wordt.

De rechter kijkt in zijn oordeel ook naar het causaal verband, oftewel de directe relatie tussen oorzaak (overbelading) en gevolg (schade/ letsel door het ongeval). De kans is wel groot dat de rechter dan de bewijslast omkeert, oftewel: jij zult moeten aantonen dat de schade niet het gevolg is van overbelading.

Uiteraard loopt het in de praktijk wel los en zullen verzekeraars pas een beroep doen op het niet-verzekerd zijn als de feiten en omstandigheden zo duidelijk zijn, dat het hanteren van de dekking niet redelijk zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de tent is inderdaad echt camperen en wie weet gaat dat er ook nog wel ooit van komen als de jeugd niet meer meegaat (over een jaartje of 15, pff als ik het snel typ lijkt het niet eens zo heel lang). Tot die tijd gaan we genieten van alle luxe en comfort die de sleurhut met zich meebrengt.

Het "probleem" met onze caravan is dat deze eigendom is geweest van een caravan handelaar. De caravan is daarom redelijk kaal ingevoerd en weegt volgens kenteken leeg 1170 kg. Daarna is er ondermeer een mover onder gekomen en een airco en dakluik erop. Om nog maar te zwijgen over de kleine dingen als reservewiel enz. Een kennis van me heeft zo'n reigh weegschaal en volgens die weegschaal woog de caravan "leeg" 1744 kg en dat terwijl ie max 1500 kg mag wegen. Wat er nog wel in lag was de voortent en die is ook al goed voor zo'n 50 kg dacht ik. Daarnaast de standaard potten en pannen uitrusting.. Mijn schoonvader wilde het niet geloven en vertrouwd de weegschaal niet. Na het ritje van huis naar stalling achter de Superb denk ik dat die weegschaal het aardig goed had (de dag ervoor heb ik met 1300 kg gereden, was toeval en kwam ter vergelijk wel goed uit).

Kortom gezamenlijk hebben we een 3-tal problemen:

1. De caravan zelf is te zwaar en moet zo'n 240 kg afvallen

2. Ik mag met mijn rijbewijs niet rijden en moet dus e achter b halen (of ING Car Lease moet het maximum gewicht van m'n Superb op 2000 kg willen zetten op kenteken..), maar goed dat is meer een financiële kwestie dan echt een probleem

3. M'n schoonouders kunnen er niet mee weg aangezien hun auto max 1300 kg mag trekken.

Zodra puntje 1 opgelost is denk ik dat ik m'n schoonvader maar achter het stuur zet van de Superb om de caravan op te halen en naar de bestemming te rijden. (of ik moet eerder E achter B hebben gehaald natuurlijk en binnenkort komt het spaarloon vrij dus wie weet..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marco: zuiver vanuit juridisch perspectief gezien ben ik het met je eens, er is ook niet voor niets een marge van 10% overschrijding voordat overbelading strafbaar wordt gesteld.

Desondanks: je handelt bij overbelading in strijd met de polisvoorwaarden waardoor dekking uitgesloten kan worden (laat ik het dan zo nuanceren). Dat wilde ik niet onvermeld laten, temeer omdat verzekeraars geen kans onbenut zullen laten om onder uitkering uit te komen.

Zie het als waarschuwing om niet ook nog eens de marge op te snoepen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe