Ga naar inhoud

Cordoba

Members
  • Aantal items

    2283
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    202

Berichten die geplaatst zijn door Cordoba

  1. Benamingen varieren met de automerken, binnen de VAG-groep heeft men bijvoorbeeld ook nog Vario gebruikt (Seat Cordoba Vario).

    Over echte stations en shooting brake: ten gevolge van de wens om een laag brandstofverbruik te krijgen, wordt vaak een gunstigere aerodynamische vorm gebruikt, bijvoorbeeld bij de Fabia I kun je door de redelijk platte achterruit al zeggen dat het een shooting brake is, zeker als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de 'vierkante' stations van Volvo.

    Voorbeeld tijdgenoten V70 en Fabia I combi:

    th?id=OIP.p7ldj0dNlIGIDHOAORzS3wHaFj%26p skoda__fabia_combi_1_9_tdi_climate_check

     

  2. Komende week genoeg extra dingen op de agenda, dus besloten om mijn slaap te pakken, en vanmorgen samenvattingen bekeken.

    Max had vanaf de start al een remklauw die bleef hangen, en vanaf ronde 4 was het echt afgelopen voor hem met een remschijf die zelfs geëxplodeerd was. Volgens Horner had Perez tijdens de race aerodynamische schade opgelopen en was de auto daarom minder snel, maar volgens Horner zou Sergio mogelijk zelf niet weten dat de auto schade had. 🙃 Max is gewoon volwassen met deze tegenslag omgegaan, en lijkt zich er naar de buitenwereld toe niet druk om te maken.

    Ferrari heeft het echt goed gedaan, zeker Sainz die beslist nog last gehad moet hebben van zijn operatie.

    2108398898

    De straf voor Alonso is dubieus: Alonso heeft bij de stewards aangegeven dat hij wat langzamer de bocht aan wilde snijden om een betere bocht exit te hebben en zo Russell voor te blijven. Uit de data blijkt ook dat ie niet hard geremd heeft of iets dergelijks, maar wel duidelijk vroeger voor de bocht snelheid had geminderd (zoals ie verklaard heeft). Russell had duidelijk last van verlies aan downforce en had daar onvoldoende rekening mee gehouden, met als gevolg zijn crash. De straf voor Alonso wordt nog wat dubieuzer als je weet dat Johnny Herbert (Brit) deze race steward was, dat door de straf Russell (ook Brit) door deze straf voor Alonso blijft in het kampioenschap, en dat Mercedes door de straf net voor Aston Martin blijft in het kampioenschap.

    • Thanks 1
  3. Van Ricciardo is allereerst de vraag of ie de zomerstop haalt, komend seizoen is ie op zeker geen F1 coureur meer, en ik denk dat voor Bottaz hetzelfde geldt, en ook van Logan Sargeant verwacht ik dat ie aan zijn laatste seizoen bezig is.

    Mijn idee is dat in de loop van dit seizoen Ricciardo vervangen wordt door Liam Lawson, benieuwd waar Bearman naar toe gaat, en natuurlijk Sainz. Dit jaar is voor het eerst sinds het begin van de F1 dat het seizoen met dezelfde coureurs begint als waar het voorgaande seizoen mee is geëindigd, maar ik denk dat komend seizoen er behoorlijk wat rijderswissels komen.

  4. Aardgas (CNG) en LPG lijken mij geen echte opties voor de toekomst: dat zijn net zulke fossiele brandstoffen als benzine of diesel.

    Naar mijn idee zijn elektrisch en waterstof de toekomst, maar veel is afhankelijk hoe dit wordt ingevuld door de industrie en regeringen. Je zou bijvoorbeeld met zonnepanelen uit water waterstof op kunnen wekken en dat opslaan, zodat je de waterstof op elk gewenst moment om kan zetten naar elektriciteit, zonder dat er fossiele brandstoffen nodig zijn. Dat omzetten van waterstof naar E kun je in een voertuig doen, maar bijvoorbeeld ook bij laadstations, om zo het electriciteitsnet te ontlasten.

    • Like 1
  5. Zoals gisteren al bekend is geworden rijdt Sainz gewoon dit weekend.

    Albon heeft in de 1e vrije training zijn auto ietwat verbouwd, met als gevolg dat het chassis is afgeschreven. Helaas heeft Williams in Australie geen reserve chassis bij zich, volgens Williams een gevolg van de achterstand die ze afgelopen winter hadden met ontwerp en productie van de auto voor 2024. Aanvankelijk was het verhaal dat Albon dit weekend niet meer in actie zou komen, en in de 2e training heeft Albon ook niet gereden, maar wel zijn teammaat Logan Sargeant. Daarna heeft Williams in overleg besloten dat Sargeant zijn auto dit weekend af moet staan aan Albon, omdat dit de kans vergroot dat het team 1 of 2 kampioenspuntjes binnenhaalt, en dat betekent veel geld voor het team. Er wordt nu veel nadruk gelegd op de teamplayer die Logan is, dat hij hier mee instemt, eerlijk gezegd denk ik ook dat de ongelooflijke hoeveelheid schade die Sargeant het vorig jaar heeft gereden, ook debet is aan de slechte toestand van het Williams-team. Het is te hopen dat Albon inderdaad een puntje weet te pakken, voor dat dit weer de basis is van ruzie binnen een F1-team. Ik vraag me wel af of de crash van Albon niet te wijten is aan de auto: voor de eerste bocht zie je bij het aanremmen dat de auto begint te slingeren en rechts de muur ingaat, om direct bij de volgende bocht links de muur in te gaan. Overigens kan ook de slinger geïnitieerd zijn doordat ie over de kerbstones ging.

     

    Linkje naar de crash van Albon.

     

    Ferrari lijkt in elk geval sterk in de kwalificatie, de vraag is hoelang ze dat in de race volhouden. Het kan dus een race worden, waar er echt strijd geleverd moet worden voor de winst.

     

     

  6. Grote kans dat ik niets live ga kijken komend weekend, zeker omdat de kans is dat in elk geval de race gewoon saai wordt. De 1e en 3e vrije training om 02:30 uur 's nachts zal in Europa weinig bekeken worden, wat ik ook niet snap is dat men Australie niet 1 of 2 weken doorgeschoven heeft zodat het in de Europese zomertijd valt, dat scheelt een uur tijdverschil. Wat de race en de kwalificatie betreft: ik kijk een beetje naar wat er te verwachten is aan de hand van de resultaten in de trainingen en de weersvoorspellingen, en bepaal dan of en wat ik live ga kijken. Japan (2 weken later) heeft gewoon voor Europa alles 2 uur later op de dag, en dat is toch wel een flink verschil.

    Wat waarschijnlijk het spannendste is komend raceweekend: is Sainz weer in staat om te racen, of mag Bearman opnieuw instappen.

  7. Behalve de ontwikkelingen in de lichtbron, zijn er ook ontwikkelingen geweest is de reflector, en later van de lenzen in een koplamp. De verlichting van de standaard koplamp van een Fabia 3 vind ik teleurstellend, pas met lichtbron met verhoogde intensiteit (met namen als night breaker enz.) die meer licht genereren, komt het op het niveau dat ik in mijn Fabia I had.

    Soms is het ook dat er bewust een stap terug gedaan wordt in de lichtbron, om in het eindresultaat een stap vooruit te kunnen doen. Zo heb ik na 3-4 auto's met H4 een auto met H1 (enkele gloeidraad) en die had beter licht doordat er aparte lampunits waren voor dimlicht en grootlicht en dus ook de bijbehorende reflectoren helemaal op 1 lichtbron gericht waren, en dus nergens een compromis in de lampunit.

  8. Wat verschrikkelijk slecht geschreven, met allerlei essentiele stappen die ontbreken, en tijdlijnen die anders lijken te zijn dan deze in de praktijk waren.

    th?id=OIP.RxQ6gLdThkM-XcTkYCN4zQHaFj%26p

    Halverwege de vorige eeuw was in de praktijk het enige elektrische licht met echte bolletjes met gloeidraad, en er waren eigenlijk maar twee varianten, de gele jodiumlampen zoals die voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen verplicht was, die weinig licht gaf, maar ook niet snel tegenliggers verblindde. De tegenhanger daarvan was wat in die tijd de 'witte' gloeilamp was, deze gaf meer licht, maar verblindde ook meer bij groot licht of slechte afstelling. Hierboven zo'n voorbeeld zoals dat in mijn eerste Golf zat, gewoon dubbele gloeidraad, waar de 2e gloeidraad voor het grootlicht is. Tot in de jaren 60 vond je zowel 6 Volt als 12 Volt systemen in auto's, en dus ook verschillen in de bedrijfsspanning voor de gebruikte lampen, en daarnaast allerlei variaties in fittingen (allerlei bajonetfittingen, schroefdraad fitting enz).

    390px-Trafficator.jpg

    De tijd van de letterlijke richtingaanwijzers, heb ik nog een beetje meegemaakt, maar veel auto's die daar mee uitgerust waren (altijd in de B-stijl) waren toen bijna allemaal aangepast met een lampje op de uitgeklapte richtingaanwijzer (die vastgezet was, en niet meer in kon klappen).

    In 1962 is officieel de H1 halogeenlamp gekomen, in de praktijk zijn tweede helft zeventiger jaren de dure auto's als eerste met halogeenverlichting gekomen (feller licht, langere levensduur, en minder teruggang in lichtopbrengst tijdens de levensduur). Mijn eerste Golfje (bouwjaar 1979) had nog gewone gloeilampen, de tweede was wat luxer uitgevoerd en iets jonger (bouwjaar 1981) had H4 koplampen met één gloeidraad voor dimlicht en één voor grootlicht.

    thumb?id=19299005%26m=0%26n=1%26lng=nl%2

    De ronde koplampen tot halverwege jaren 70, waren ook populair omdat ze niet merkgebonden waren, en één fabrikant van koplampen vaak voor meerdere merken/modellen koplampen maakte, die vaak gelijk waren of kleine verschillen in de chroomrand (ook gunstig voor allerlei kleine autofabrikanten). In de jaren 70 begonnen ontwerpers steeds meer naar afwijkend gevormde vierhoekige koplampen te gaan, om zo wat herkenbaars te creëren, denk bijvoorbeeld aan de eigenaardig gevormde koplampen van de Peugeot 504:

    z-DLEDMV-2021-Pugeot-504-Slammed-indones

    Ondertussen is de lichttechnologie verder gegaan en zijn we ondertussen via Xenon bij Led verlichting gekomen, neveneffect van die technische ontwikkeling is dat het benodigde frontaal oppervlak voor goede koplampen steeds kleiner is geworden. Daardoor hebben auto-ontwerpers meer vrijheid gekregen in hun ontwerp en zie je tegenwoordig de meest bijzonder gevormde lampunits op hedendaagse auto's.

    • Like 1
  9. @VAG-man Die terugkomst van vinyl is al 10-15 jaar aan de gang, dus ik denk niet dat het binnen 10 jaar is afgelopen.

    @EdK Grote probleem met digitale muziek, is dat in de beginperiode veel systemen met matige kwaliteit erg populair waren, omdat er dan voldoende capaciteit was op de toenmalige dragers met beperkte capaciteit. Ook de standaard CD heeft toch zijn beperkingen in geluidskwaliteit, ik kon destijds horen bij sommige nummers of ze van CD of van LP gespeeld werden. Ik denk wel dat de populariteit van fotorolletjes beperkt zal zijn: pas na ontwikkelen kun je het resultaat bekijken, het is duur (per foto) en je hebt er aardig wat chemie (milieu) voor nodig. Mijn idee (maar dat kan ik best fout hebben) is dat analoge fotografie nu populair is, omdat bij velen het idee leeft dat analoge fotografie niet gemanipuleerd kan worden zoals digitaal wel heel makkelijk kan.

  10. Ik ben normaal ook niet zo van de zwarte velgen, in combinatie met zwarte banden worden de wielkasten dan al gauw grote zwarte gaten. In dit geval is dat niet zo, en ik denk dat zwarte velgen hier juist fraaier zijn dan zilvergrijs in combinatie met de lakkleur cappucino.

  11. 14 uren geleden, VAG-man zei:

    Ik lees het al. Jullie zijn echt van de oude garde. Niet mee gaan met de tijd.🤪

    Klopt helemaal, ik ben van de vooruitgang, maar als nieuwe ontwikkelingen geen vooruitgang zijn, blijf ik bij het oude. 🤣

    @VAG-man Ik ben benieuwd hoe je naar de ontwikkelingen van muziekdragers kijkt? In mijn jeugd had je vinylplaten, die concurrentie kregen van musicassettes en later CD's en DVD's. Ondertussen gaat de muziekwereld weer terug naar vinyl als muziekdrager, dus waar zit de vooruitgang nu?🤔

  12. Als je je telefoon wilt koppelen heb je dus een kabel nodig met aan beide kanten een USB-C? Zo moet je toch nog steeds aan nieuwe kabeltjes, aan de ene kant wordt er een formaat voorgeschreven, en vervolgens verandert de andere kant van de kabel, waar je niets meer aan je oude kabel hebt. (in dit geval USB-USB-c kabel)

  13. Is dan dat zonnebrilletje in die smiley van je voor de niet-meer-blinde-darm?

    1 uur terug, Cordoba zei:

    Bearman heeft vandaag gewoon beregoed gereden. Was tijdens de kwalificatie regelmatig gewaagd aan Hamilton, en leek maar 0,036 seconden te kort te komen om Hamilton uit Q3 te houden. Uiteindelijk was het verschil 0,064 seconden, ik denk dat Bearman zijn snelste tijd kwijt geraakt is doordat ie buiten de lijntjes heeft gekleurd (heb dat nog niet gecheckt).

     

    Foutje van mij ik had de Q2 tijd van Bearman vergeleken met de Q2-tijd degene die plek 10 na Q3 had, maar dat was Stroll en niet Hamilton. Bearman zat dus echt op 0,036 seconden na in Q3.

    Bij Zhou is de versnellingsbak en de complete aandrijflijnvervangen, waardoor ie dus niet aan de kwalificatie kon deelnemen en ook weinig in de vrije trainingen heeft gereden. Ik zie een document van de FIA dat Zhou geen tijd heeft gereden die binnen 107% van de kwalificatietijd ligt (ik denk dat dit de tijd van Q1 is, omdat omstandigheden tussen Q1, Q2 en Q3 kunnen veranderen). Ik zie Zhou wel op de voorlopige startlijst voor morgen zijn, dus denk dat hij uit de pit moet starten omdat hij niet heeft gekwalificeerd.

  14. Bearman heeft vandaag gewoon beregoed gereden. Was tijdens de kwalificatie regelmatig gewaagd aan Hamilton, en leek maar 0,036 seconden te kort te komen om Hamilton uit Q3 te houden. Uiteindelijk was het verschil 0,064 seconden, ik denk dat Bearman zijn snelste tijd kwijt geraakt is doordat ie buiten de lijntjes heeft gekleurd (heb dat nog niet gecheckt).

    Zhou heeft geen tijd neer kunnen zetten, Hulkenberg is in Q2 uitgevallen met mechanische pech, en ik zou niet verbaasd zijn als Sargeant nog een gridstraf krijgt voor het in de weg rijden van Hulkenberg.

  15. 1 uur geleden, VAG-man zei:

    SD-kaarten zijn bijna net zo oud als LP's😗

    Maar in mijn Fabia kan ik gewoon SD-kaarten afspelen (of mini SD in SD-converter). Muziek afspelen via de foon vind ik niet handig: als je het opslaat op je foon, kost het veel opslagruimte en wordt je telefoon traag. Spotify en dergelijke in de auto afspelen vind ik gewoon te omslachtig, en als je dat wil combineren met navigatie via de telefoon geeft dat nog wel eens problemen.

    0d94d786-4fd9-11e4-8a9c-26c614ecef3b.jpg

     

    what-are-the-different-types-of-sd-cards

  16. Vanmiddag in de eerste vrije training was het opvallend dat Max op de harde band zelfs sneller was dan de veel anderen op zachte banden. Dat kan een paar dingen betekenen: of de rest had de afstelling van de auto nog niet voor elkaar, of Max heeft zaterdag tijdens de race weer een weergaloos tempo, en verdwijnt geleidelijk aan de horizon.

    image.jpg

    Max was in de 2e vrije training 0,331 seconde langzamer dan Alonso en ook 0,101 seconde langzamer dan Russell, maar Aston Martin en Mercedes hebben vorige week laten zien dat hun race pace wat tegenvalt, benieuwd of dat dit weekend ook zo is. (ik weet niet op welke banden deze tijden gezet zijn, maar ga uit van rood voor alle rijders).

    Max heeft aangegeven dat de kwalificatie morgenavond alles kort bij elkaar zal zitten, en als RBR dit soort dingen zegt klopt het eigenlijk altijd. Kwalificatie zal spannend zijn, en in de race zal de rest waarschijnlijk het nakijken hebben.

    • Like 1
  17. image.png

    Morgenmiddag gaat het circus van start in de volgende halteplaats: Jeddah (Saoedie Arabie) met om 14:30 uur de eerste vrije training, om 18 uur de 2e training, en vrijdag om 14:30 de 3e training.

    Vrijdag om 18 uur begint de kwalificatie voor de race, en de race zelf start zaterdag om 18 uur.

    De Britse pers lijkt zich vooral in te zetten om Red Bull uit elkaar te spelen: vorige week veel aandacht voor een anonieme mail over Horner met een inhoud waarvan niemand nog vast heeft kunnen stellen of die echt is of niet. Nu hebben ze het continue over Max die bij Mercedes zou tekenen om het plekje van Hamilton volgend jaar over te nemen. Opvallend dat niemand zich afvraagt waarom Max zou tekenen bij een renstal die het al een paar jaar op rij niet voor elkaar heeft, terwijl hij nu bij een renstal rijdt waar het wel voor elkaar is én hij een contract heeft tot 2028.

    Ik ben benieuwd of we in Jeddah andere teams/coureurs naar voren zien komen, en wie er juist terugvallen.

     

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe