Alleen al door de response op het gaspedaal te veranderen denken veel mensen direct dat een auto gechipt is, terwijl alleen de tijd die tussen het reageren van de motor en het indrukken van het gaspedaal is verkort. Hiermee wil ik zeggen dat je niet blindelings op je gevoel moet vertrouwen in dergelijke zaken, omdat er heel veel variabelen zijn, en je zintuigen op het verkeerde been gezet kunnen worden. Bij de VAG-groep is het ook ongebruikelijk dat (een goed onderhouden) auto na 100 of 200k km niet meer het vermogen van de fabrieksopgave haalt, vandaar dat ik niet denk dat de auto zoveel vermogen is kwijtgeraakt. Hierbij ga ik er wel vanuit dat gemeten is met goede bougies (dus geen bougies die tegen vervanging aan zitten) en er gewoon behoorlijke kwaliteit brandstof in de tank zit.
Een ander punt: als bij tuning vooral het koppel bij lagere toeren wordt vergroot, voel je dat wel degelijk maar als je bij hogere toeren niet ook wat extra koppel hebt dan heb je niet meer maximaal vermogen. (Vermogen = koppel x toerental)
Ik had geen idee dat je bij BR was geweest (samen met DVX toch wel één van de bekendere tuners), ik ging uit van een kleine onbekende tuner. Overigens zegt ook een goede naam niet alles bij tuning, zoals onderstaand voorbeeld duidelijk maakt: Zo'n 12 jaar geleden bracht invoerder Pon in Nederland 100 speciale Leons uit, dat was de Leon Cupra 310 Limited Edition, hierbij stond de 310 voor de 310 pk die de auto na tuning door ABT zou moeten leveren. Na heel veel klachten (op slechts 100 verkochte auto's) bleek dat door de tuning het vermogen over een heel klein toerengebied er ineens vol in kwam, en dat bovendien geen enkel exemplaar het opgegeven vermogen haalde. Bovendien heel veel kapotte koppelingen en dergelijke door de lompe manier van tuning. Heel veel exemplaren van die serie zijn óf teruggegaan naar de motorsoftware van de normale Cupra óf hebben door een goede tuner (zoals JD en TVS) de auto laten tunen.