Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 12/05/22 in alle zones

  1. Binnenbekleding er uit, ruit van binnenuit omhoog schuiven (vastzetten met tape over de deur heen), raammechanisme omhoog tot de schroeven waarmee je de ruit vast zet in het mechanisme op de hoogte zitten van de gaten in het metalen frame (binnenzijde) van de deur. Dit gaten dienen om de schroevendraaier doorheen te steken om de schroeven vast te zetten. Vervolgens de ruit loshalen en voorzichtig in de klem laten zakken (ca. 8-10 cm) de schroeven van de klem goed vastdraaien. Als je die niet goed vastdraait, zul je de ruit uit de klem trekken als de ruit een keer vastgevroren zit en je probeert het raam te openen. Raam inleren en de binnenbekleding er weer op.
    1 punt
  2. https://www.telegraaf.nl/nieuws/2117627313/slagveld-voor-middenklasse-ene-na-andere-betaalbare-compacte-auto-verdwijnt De betaalbare compacte middenklasser staat op het punt van uitsterven. Ford en Volkswagen maakten onlangs bekend dat ze binnen enkele jaren gaan stoppen met de productie van respectievelijk de Fiësta en de Polo. De autokoper zal daardoor aangewezen zijn op kleine elektrische stadsautootjes of zich helemaal geen eigen auto meer kunnen veroorloven. „Voor een grote groep mensen gaat autorijden steeds meer een luxe dan een gewoonte worden.” Het verdwijnen van de twee modellen heeft grote gevolgen. De Polo en de Fiesta zijn al decennia belangrijke spelers in hun klasse; het zogeheten B-segment. Auto’s met een vanafprijs rond de twintig mille. Een in ons land zeer populaire klasse. Drie auto’s uit de verkooptop tien behoren ertoe, waaronder de bestverkochte auto van Nederland: de Peugeot 208. Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelde deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Ford bevestigde vorige maand in 2023 al met de Fiesta te gaan stoppen. Schäfer legde uit dat om te voldoen aan de nieuwe, strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro. Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper. Dit besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Polo. Op het onderstel ervan maakt de Volkswagen Groep meer middelgrote auto’s zoals de Audi A1 en Seat Ibiza. Over hun toekomst is nog niets gezegd, maar Schäfer liet al doorklinken dat ook deze modellen door het nieuwe beleid zullen worden getroffen. Het zou niet de eerste keer zijn dat de goedkopere keuze bij de dealer wegvalt. Waar het tot vorig jaar nog mogelijk was een splinternieuwe auto voor rond de 10.000 euro te kopen, is dat nu onmogelijk. Toyota, Peugeot en Citroën produceerden twee generaties aan zogenoemde supermini’s. De Aygo, 107 en C1 waren in ons land razend populaire opties voor mensen die op zoek waren naar een nieuwe auto en maakten deel uit van het A-segment. Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot – Stellantis – stopte echter vorig jaar met de modellen. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Fabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen. De besluiten op de hoofdkantoren van Ford en Volkswagen hebben niet alleen gevolgen voor de kopers van nieuwe auto’s. Ze dreunen ook door op de occasionmarkt, waar deze modellen zeer gewild zijn. Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann uit. Waar gaan we straks dan in rijden? De Nederlandse importeur van Volkswagen meldt dat er aan een elektrisch model maatje Polo wordt gewerkt. Een prijs daarvan is nog niet bekend. In het huidige Volkswagenaanbod is de ID3 met dik 31 mille het goedkoopste elektrische alternatief. Gelijkwaardige modellen van Peugeot en Opel kosten grofweg hetzelfde. Wat is nog een mogelijkheid voor iedereen met een kleinere beurs? Volgens analist Dickmann ligt dat aan waar iemand woont. Hij ziet de groei van kleine stadskarretjes als de Birò of de Opel Rocks-e als een zijsprong voor stedelingen. „Het is nu al heel handig als je in de stad woont om zo’n wagentje te hebben, en als ’normale auto’s’ moeilijk te krijgen worden, zie ik dat soort karretjes als een realistisch alternatief. Maar woon je buiten de stad, dan heb je daar vrij weinig aan”, duidt hij. „De marktontwikkelingen zorgen voor een tweedeling in mobiliteit. Voor een grote groep mensen gaat autorijden eerder een luxe dan een gewoonte worden.” Voor mensen voor wie een stadsautootje niet praktisch is, of die simpelweg niet genoeg budget hebben om meer dan 20.000 euro voor een auto te kunnen neerleggen, ziet Dickmann de toekomst somber in. „Een nieuwe auto wordt gewoon veel te duur voor heel veel mensen. Ik denk dan ook dat waar het mogelijk is veel meer mensen gebruik gaan maken van deelauto’s.” Het verdwijnen van B-segment auto’s stelt automobilisten als Lana Aziz (34) voor een lastige keuze. „Ik heb wel echt een auto nodig voor mijn werk, vertelt ze terwijl ze blij naar haar trouwe vierwieler kijkt. „Maar nu moet ik een veel duurdere nemen. Daardoor moet ik op andere uitgaven gaan bezuinigen.” Lana kart elke dag met haar vier jaar oude Polo over de Nederlandse snelwegen. Haar leasecontract komt echter bijna ten einde en ze kan alleen maar uit duurdere modellen kiezen. Het gaat dan om hybride auto’s. Voor het milieu mooi, maar Aziz heeft liever een goedkoper model. „Met de huidige staat van de treinen kies ik eerder voor een auto. Maar misschien dat ik toch moet overwegen een jaartje zonder eigen auto te leven, en dan maar gebruikmaken van een deelauto”, zegt ze.
    0 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe