Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 08/10/22 in alle zones

  1. ŠKODA bouwt al ambulances sinds 1906. Zo gebruikte het leger een VOITURETTE C met verlengde wielbasis om vier brancards met gewonde soldaten te vervoeren. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwam de productie van ambulances en brandweerwagens pas echt op gang. De fabriek in Mladá Boleslav bouwde per jaar zo’n honderd betrouwbare Laurin & Klement-ambulances. In een eerder bericht lees je meer over de geschiedenis van ŠKODA-ambulances. Hieronder belichten we de vijf zeldzame werkpaarden die je tot begin oktober kunt bewonderen in het ŠKODA Museum. Plan je bezoek dus met enige spoed! Laurin & Klement MF (1919)Ambulances zijn fascinerend, maar brandweerwagens zijn pas echt gaaf. Zoals deze klassieke Laurin & Klement MF uit 1919. Van 1917 tot 1923 werden in totaal 176 personenauto’s en lichte bedrijfswagens gebouwd op het chassis van de MF- en MG-modellen. De carrosserie van deze brandweerwagen was daar één van. Zijn krachtige viercilindermotor van 4.713 cc leverde een voor die tijd indrukwekkend vermogen van 50 pk. Dankzij de topsnelheid van 90 km/h waren de brandweerlieden snel ter plaatse. ŠKODA 1201 Ambulance (1957)Deze knuffelbare ambulance is gebaseerd op de ŠKODA 1201 en profiteert van zijn robuuste frame, volledig metalen carrosserie en onafhankelijke wielophanging die zorgt voor een comfortabele vering. De 45 pk sterke motor van 1.221 cc was krachtig genoeg om de lichte ambulance (1.190 kg) te versnellen tot 110 km/h. De tentoongestelde auto komt uit een privéverzameling en werd ingezet door de ambulancedienst in het district Šumperk, tweehonderd kilometer ten oosten van Mladá Boleslav. Dankzij de langere carrosserie (4,62 meter) en de dubbele achterportieren had hij een streepje voor op andere ambulances uit die tijd. ŠKODA 120 VB (1986)De zwarte letters VB op de portieren en de motorkap van deze ŠKODA 120 zijn de afkorting van de Tsjechoslowaakse staatspolitie. Het ontwerp met geel en wit werd eind jaren zeventig geïntroduceerd, daarvoor reed de politie in blauwe auto’s met witte strepen. Hoe dan ook: de 120 bood meer veiligheid dan zijn voorganger (de ŠKODA 110) en de achter in de auto geplaatste viercilinder met 50 pk zorgde voor grip op gladde hellingen. De ŠKODA 120 was ook een succesvolle rally-auto – iets wat agenten uit die tijd waarschijnlijk kunnen beamen. ŠKODA 788 (1992)Het voordeel van een autoplatform met de motor in de neus en aandrijving op de voorwielen, is dat je vanaf de voorruit naar achteren bijna elke carrosserie kunt tekenen die je wilt. De ŠKODA FAVORIT uit 1987 was een compacte hatchback, maar er verscheen ook een stationwagon (de ESTATE) en een lichte bedrijfswagen (de PICK-UP). De ontwerpers bij ŠKODA hadden nog meer ideeën, maar die strandden in het prototypestadium. De 786 was een rolstoeltaxi en de getoonde ŠKODA 788 een ambulance. Dit prototype is eigendom van het ŠKODA Museum. ŠKODA FELICIA COMBI LX (1996)De ŠKODA FELICIA COMBI was licht, wendbaar, betrouwbaar en had een forse kofferbak van 447 tot 1.366 liter. Van 1995 tot 2001 hebben 351.905 exemplaren hun weg gevonden naar gezinnen in Tsjechië en daarbuiten. Het politiekorps van ŠKODA’s thuisland was ook fan van de gebruiksvriendelijke stationwagon en versleet meer dan 5.500 exemplaren. Sinds de jaren negentig heeft de Tsjechische politie al ruim 20.000 ŠKODA’s in ontvangst genomen. Tegenwoordig zijn de SCALA en de OCTAVIA het populairst, maar als je naar het ŠKODA Museum rijdt, kun je onderweg ook SUPERB’s en KODIAQ’s in politiekleuren tegenkomen. Lees ook: Rijbewijs halen bij de fabriek? In 1907 had ŠKODA een rijschool Lees hier het volledige artikel
    1 punt
  2. Een ieder zal het wel kennen, met het bedrijf of met vrienden een daggie wadvissen. En het was al wat jaren terug dat ik met bedrijf vanuit Harlingen dag op wad had gedobberd en geen enkele vinger kon opsteken van hoeveel ik er had gevangen. En de verhalen waren ook dat het steeds minder werd met de vangsten ... Maar goed ik had de 60 bereikt en had totaal geen intentie om dit lustrum te vieren. Maar paar neven dachten daar toch anders over en toen ik bij één van hun nog wat elektra zou afmaken ehhhh zat t huis vol met vrienden en familie .................voor mij. Heb tot hun verbazing toch lekker me gereedschap gepakt en de dingen die ik had gepland gewoon gedaan. Uiteraard probeerde men dit tegen te houden, maar ja het stond in mijn planning !!! En was ook maar uurtje werk, en daarna een leuke dag gehad met veel Indisch eten waar je mij altijd mee kunt verrassen ! En als Terschelling liefhebber een mooie pentekening gehad van West. En dan een dagje zeevissen ! Alleen was de datum nog een probleem want het lach compleet door de corona op zijn gat. Maar goed 6 augustus was er een boot die weer zou uitvaren in Den Oever en zijn er met een 8 man en een jonge schone dame heen gereden. 10 uur was de afvaart en was het net 1 uur opgaand water dus gunstig TIJ. Oud schip uit begin 1900 en met nog een 8 andere die hadden geboekt het ruime sop gekozen. En de schipper vertelde voor vertrek dat we ook nog met een net gingen slepen en dus gegarandeerd buiten de soep en broodje bal en de natjes we ook gerookte vis zouden eten en vis mee zouden hebben naar huis. Na een 3/4 uur varen zaten we op de hoogte van het monument op het wad, en nu rij ik wekelijks wel 1 keer over de dijk heen en er word hard gewerkt aan de verhoging. Maar dan zie je het alleen vanaf de weg en nu zag ik het vanaf de zeekant.... Jonge jonge wat word daar een werk verstouwd.... Maar goed een 3/4 uur varen en ging het anker uit, de eerste lijnen het water in en en en mmmmm word een karige visdag... Dus na een uurtje gingen we verkassen en ging het sleepnet ook maar meteen uit en na een half uurtje slepen werd deze weer opengehaald en de vangst was echt verrassend. Zaten toch een ruime 100 schollen van mooi formaat in. Maar goed net was binnen en boot ging voor anker en de lijnen gingen weer uit. En na nog geen 10 min had ik de eerste mooie grote schol binnen als eerste ! Dit gaf hoop voor een betere vangst als de keren er voor .... Maar goed heb die dag een 7 mooie schollen naar boven gehaald en een 2 kleinere die ik weer netjes heb terug gezet. De andere hadden blijkbaar wat minder ervaring in het vangen van vis, want die bleven allen hangen op 1 of 2 stuks, maar allen wel van mooi formaat. En dan op bepaald moment de schoongemaakte schol die in de rookton op het dek gingen , niet alles maar een 2 stuks voor een ieder en de rest zou verdeeld worden (nat) onder degene die graag meenamen naar huis. En dan onder het genot van een biertje een gerookt scholletje en dan ook nog eens schitterend mooi weer..... Wat kan het leven dan mooi zijn !! Maw een geslaagde dag uit, en uiteraard afgesloten in een visrestaurant in Den Oever waar we dan weer soorten vis genuttigd hebben die we niet gevangen hebben..... Dus voor degene die vloegel ook wel eens gingen wadvissen maar laatste jaren ook geheel noppes vingen misschien een aanleiding na mijn verhaal om het ook weer eens te proberen....
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe