Dat goed onderhoud op lange termijn zichzelf terugbetaald is een feit, al zijn er genoeg mensen die denken dat ze met weinig of geen onderhoud goedkoper uit zijn. Aan de andere kant denk ik ook dat een dealerschap allerminst een garantie is voor goed en vakkundig onderhoud, wat dat betreft heb ik ook zelf bijzondere zaken meegemaakt, zoals een chefmonteur bij de dealer die een complete comfortmodule wil vernieuwen, waar alleen een nieuwe zekering voldoende was.
Als je de prijzen van de VAG-dealers vergelijkt met die van VAG-gespecialiseerde bedrijven, kan ik me wel wat voorstellen bij de opmerking van Captain Hook, aan de andere kant moet de mooie showroom, A-locatie enz. ook betaald worden, en die kosten worden vaak vooral vertaald naar de werkplaatstarieven. Dat is natuurlijk een keuze van de dealer, maar door die kosten vooral via de werkplaats terug te halen in plaats van via de verkoop, geeft men ook de ruimte aan VAG-specialisten om in de werkplaats flink te concureren. Als een dealer zou kiezen om de extra kosten van een dealerschap vooral te verwerken in de verkoopprijzen (nieuwe en gebruikte auto's) zal ie minder auto's verkopen, en ook dat zal zijn weerslag hebben op de werkhoeveelheid in de werkplaats. Procentueel zou de werkplaats misschien wel baat hebben bij lagere werkplaatstarieven en duurdere auto's, maar dat wil nog niet zeggen dat de werkplaats ook inderdaad intensiever gebruikt wordt. Simpel samengevat: als je nu van iedere verkochte auto 60% terug ziet in de werkplaats, en bij lagere tarieven bijvoorbeeld 70% is er nog steeds niet meer in de werkplaats te doen, als die duurdere auto er voor zorgt dat je 20% minder auto's verkoopt.