Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 04/05/21 in alle zones

  1. Afleiding door aanraakschermen in je auto drie keer gevaarlijker dan rijden onder invloed Wie al rijdend de hypermoderne aanraakschermen van zijn wagen bedient, is een gevaarlijkere bestuurder dan wie onder invloed van alcohol of cannabis achter het stuur zou kruipen. Het gevaar van touchscreens tijdens het rijden ligt zelfs drie keer hoger dan bij druggebruik, zo blijkt uit Brits en Amerikaans onderzoek. 60 REACTIES Alles draait rond de reactietijd en die is aanzienlijk minder snel bij het gebruik van aanraakschermen in de auto tijdens het rijden. “Dat leidt af en zorgt ervoor dat we de spiegels in de wagen minder checken, dat we ons minder bewust zijn van de omgeving rondom ons”, legde Tom Brijs uit op Radio 1. Brijs doet aan de UHasselt zelf onderzoek naar verkeersveiligheid. De professor verduidelijkte onder meer de studie die het Britse instituut Transport Research Laboratory (TRL) vorig jaar deed naar de impact van het bedienen van aanraakschermen - voor Apple Car Play en Android Auto, bijvoorbeeld - tijdens het rijden. De reactietijd is de tijd die voorafgaat aan het moment waarop een bestuurder beslist om te remmen voor een obstakel of om een ander plots opduikend verkeersprobleem op te lossen. Het is de tijd tussen de visuele waarneming van het probleem en het er fysiek naar handelen. Normaal heeft een bestuurder maar één seconde nodig, maar de afleiding door touchscreens doet de reactietijd toenemen met een halve seconde. “Als je dat omrekent bij 120 km/u, is dat toch een toename van 15 meter in stopafstand in vergelijking met een niet-afgeleide chauffeur”, zei Brijs. “Een aanzienlijke afstand, als je bijvoorbeeld een file nadert en je hebt het te laat gezien.” Volgens Brijs zit het grootste probleem erin dat heel wat functionaliteiten via het aanraakscherm al rijdend kunnen worden ingesteld. De professor stelt de vraag of die bediening per se al rijdend moet kunnen. Hij suggereert dat de functionaliteiten van de wagen kunnen worden behouden op een veiligere manier. De aanpassingen leiden bovendien meestal ook tot een bijkomende visuele controle door de bestuurder terwijl die aan het rijden is - zelfs bij spraaktechnologie, weet Brijs. Hij wijst naar Europa om strengere en vooral duidelijker veiligheidsregels op te leggen in plaats van ze gewoon aan te bevelen. Bron: HLN.be
    2 punten
  2. Gelukkig hebben wij nu veel hulpmiddelen ter beschikking om onze schermen veilig te bedienen. Gaan wij over een wit lijntje (op de weg) ALARM 📯 Naderen wij een auto te dicht zonder te vertragen of te remmen ALARM 📯 Moeten geen gas meer geven of verminderen wij kopiëren gewoon onze voorligger zoniet ALARM 📯 Met zelfsturende wagens kunnen wij het stuur loslaten zodat men met twee handen het scherm kunnen bedienen bij gevaar is er toch een ALARM 📯 Vibrerend stuur en zetel bijgestaan door lampjes zoals in een kerstboom en geluidssignalen dat men bijna denkt dat men in een kermisattractie zit een mysterieuze stem in auto dat begint te roepen tegen ons, dit moet ons toelaten om het scherm op een veilige manier te bedienen. Jammer genoeg zijn veel van deze opties betalen men zou denken dat deze speciaal zijn ontwikkeld voor onze schermen.
    2 punten
  3. @Wasmachineman Ik zou je aanraden om in de container een paar felle ledlampen met afstandsbediening te installeren: kun je vanuit huis/buiten de verlichting binnen opschroeven, kun je perfect zien wat er binnen gebeurt (zelfs als er wel privacy glas in zou zitten), en zien ze vanuit de container slecht wat er buiten gebeurt. 😁
    1 punt
  4. Op andere fora staan er vragen over de ramen en types hiervan. Ik heb er hier eerder al naar gekeken, maar inmiddels zijn er meer onderdelen beschikbaar dus hierbij een update. 5LA845011 en varianten 5LA845011A, 5LA845011B, 5LA845011C, 5LA845011D zijn de voorruiten. Allemaal met dezelfde beschrijving al is duidelijk te zien aan de datum vanaf welk moment ze leverbaar zijn (okt 2020 dan wel feb 2021) De voorruit is er in 5 uitvoeringen, 3 kosten er 608 euro ex. BTW. De andere 2 kosten 727 dan wel 783. Mijn vermoeden is dat de eerste 3 gewoon varianten zijn, over tijd zeg maar. De laatste 2 zullen daadwerkelijk anders zijn. Denk aan HUD (er moet gepolariseerde lijnen - of hoe je dat wil noemen - in de ruit zitten) dan wel voorruit verwarming. De zijruiten voor (18) zijn er elk in 2 uitvoeringen. De ene uitvoering kost 84 ex. BTW, de andere maarliefst 218 euro! Dit kan dus best eens het verschil zijn tussen extra geluidsisolatie en zonder.. De zijruiten achter (21) zijn er ook in 2 uitvoeringen maar deze hebben dezelfde prijs, namelijk 104 euro ex. BTW. Dit komt waarschijnlijk door de keuze tussen gewoon en Sunset (getint). De ruitjes verder achteraan zijn er in nog meer uitvoeringen. Dit komt vast omdat er inmiddels meerdere vormen van de Enyaq zijn waarbij de daklijn net anders loopt, daarnaast ook nog Sunset en gewoon. Dan zit je al aan 4 versies elk. Ruit nr 3 (28) kost 116 euro ex. BTW ongeacht kleur, en ruit 4 (30) 142 euro. Tot slot kost de achterruit 348 euro. (5LG845049)
    1 punt
  5. Sinds 2019 geloof ik.🙂
    1 punt
  6. @EdKOp die schermpjes klooien is ook geen probleem als de auto volledig autonoom van A naar B rijdt. Maar zolang de bestuurder (!) nog zelf moet rijden, en juridisch verantwoordelijk is voor z'n rijgedrag, zijn die afleidende schermpjes wel een probleem...
    1 punt
  7. Over bier en glazen gesproken: dankzij een aanbieding van mijn vaste whiskyleverancier heb ik een voorraadje aangelegd van een heel lekker, maar stevig biertje: de Gouden Carolus Whisky Infused. Superlekker! De eerste keer dat ik 'm dronk was na een uurtje stevig hardlopen: daarna kreeg ik m'n benen niet meer van tafel 😄 Het leuke van deze aanbieding was dat je er per 4 flessen een glas bijkreeg. Er was keuze uit twee soorten, zie hieronder. Ik heb nu dus een mooie voorraad bier in de koelkast liggen én er een paar (van elk model twee) mooie glazen bij.
    1 punt
  8. Welkom Jefrey! Hier zijn de rollen omgedraaid denk ik zo, we hebben niet veel regels, maar de eerste regel is dat het gezellig moet zijn. Dus mocht dat niet zo zijn kan je er een klacht over indienen 😂
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe