Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 09/12/20 in alle zones

  1. Vorige week ben ik niet alleen in de Classic Remise in Dusseldorf geweest, zoals in dit topic te lezen is, maar ben ik ook even doorgereden naar de gigantische bruinkoolmijn van de RWE bij Hambach/ Elsdorf. Dit is echt een ongelooflijk grote mijn. Eerst maar een paar feitjes: De oppervlakte is zo’n 4.000 hectare (met groeimogelijkheid tot 8.500 hectare). Er wordt daar in lagen grond afgegraven om uiteindelijk een dikke 400 meter (!!) onder de oppervlakte bruinkool op te graven, waarmee de naastgelegen energiecentrale wordt gestookt. De machines waarmee gegraven wordt zijn elektrisch bediend en verbruiken 1/3e van de energie die opgewekt wordt. Op dit moment wordt het zand wat aan de ene kant afgegraven wordt, middels enorme kilometers lange transportbanden naar de andere kant van de afgraving getransporteerd, waarna er daar laagje voor laagje weer opgebouwd wordt. Op dit manier “vreet” de mijn zich een weg door het landschap. Hele dorpen zijn ervoor afgebroken (en achter de mijn weer opnieuw opgebouwd, de snelweg A61 is er compleet voor omgelegd: het is bizar wat het mag kosten. Hier is meer te lezen over deze mijn. Uiteindelijk moet er ook nog een gigantisch meer aangelegd worden (zo’n 4.000 hectare), maar of dat haalbaar is, is maar de vraag. We zijn gestart bij de uitkijkplaats bij Hambach. Helaas was het grijs en grauw, regende het en was er dus slecht te fotograferen. Desondanks was goed te zien hoe immens die mijn is. Kijk maar eens naar foto 1 en 2, bedenk dat de mijnbouwmachines die je daar ziet zo’n 100 meter hoog en 200 meter lang zijn, en kijk maar eens naar de auto’s die je helemaal beneden kunt zien staan (op foto 1 midden onderin en op foto 2 links onder). FOTO 1: IMG_1355A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 2: IMG_1357A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 3: IMG_1379A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 4: IMG_1383A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr Omdat we op dit uitzichtpunt niet heel veel meer konden zien, zijn we doorgereden en hebben we de zandweggetjes opgezocht. Zo hoopten we wat dichter bij de machines te kunnen komen. Dat is ook gelukt, op een gegeven moment hebben we de auto geparkeerd en zijn we door het hoge gras gaan boenderen in de veronderstelling dat we wel weer een hek tegen zouden komen. Tot onze grote verbazing stonden we ineens op de rand van de afgraving… en konden we van heel dichtbij de gigantische machine aan het werk zien. Daar heb ik dus ook een serie foto’s van kunnen maken, en we hebben een rondje met de drone gevlogen. Echt een supergave ervaring om die gigantische machines aan het werk te zien. Ter informatie: als je naar het schoepenwiel kijkt, dan hangen daar 18 “scheppen” aan, die elk 4,5 ton per keer pakken. Dat is dus 81 ton per rondje draaien – en dat ding draait non-stop 😄 Op weg terug naar de auto kwamen er ineens van meerdere kanten heel imponerende mannen op ons af. Het leek wel alsof er een knokploeg op ons afkwam… Die mannen waren niet blij, zacht gezegd, want het bleek dat we ons (uiteraard) op verboden terrein hadden begeven. De discussie dat dat op de door ons gevolgde weg niet duidelijk was aangegeven (achteraf bleek slechts de omhoog staande slagboom de markering te zijn) zijn we maar niet echt aangegaan; men was er niet voor in de stemming, zacht gezegd… er blijkt daar regelmatig geprotesteerd te worden door milieuactivisten. Achteraf blijkt dat te kloppen, kijk maar eens hier Daarom zit de grond vol sensoren en gaat er een alarm af zodra er iemand op verboden terrein komt. Als we te dichtbij waren gekomen (of beter: als ze gezien hadden hoe dichtbij we zijn geweest…), hadden ze de werkzaamheden stil gelegd en de schade daarvan op ons verhaald. Lucky us… Nou ja, we moesten alle foto’s wissen (dat heb ik braaf gedaan, natuurlijk…) en toen mochten we, na ons gelegitimeerd te hebben, weer vertrekken. Pfff… dat was ééns, maar nooit meer. Mocht je er gaan kijken: ga dus geen weggetjes met slagboom in, ook niet als die open staat 😄 Onderstaand nog wat foto’s, kijk maar eens goed naar de verhoudingen van de mijnbouwmachine ten opzichte van bijvoorbeeld de bulldozer (en dat was geen kleintje…). Echt onvoorstelbaar groot. FOTO 5: IMG_1392A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 6: IMG_1409A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 7: IMG_1410A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 8: IMG_1412A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 9: IMG_1428A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 10: IMG_1435A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr FOTO 11: IMG_1447A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr O ja, vergeet ik bijna de opzichter… zou die alarm geslagen hebben…? 😉 IMG_1451A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr Tot slot nog wat bewegend beeld: Drone: Spiegelreflex: Sorry, lang verhaal: maar het is echt de moeite om eens langs te rijden!
    1 punt
  2. Dubbelposten? Er zijn leden hier die niet op NL kijken hoor! Bedankt @MarcoO2 voor deze ervaring!
    1 punt
  3. Übercool!! Mooi om te zien en hier wil ik ook naar toe gaan.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe